Prisværdig finsk opskrift på dansk badeværelsessucces
Et forretningsfokus og et skræddersyet koncept hos en lokal distributør har for den danske producent af badeværelsesmøbler Dansani A/S åbnet dørene til det finske marked.
Et forretningsfokus og et skræddersyet koncept hos en lokal distributør har for den danske producent af badeværelsesmøbler Dansani A/S åbnet dørene til det finske marked.
Derfor har Dansani A/S indstillet deres finske distributør Laattapiste Oy til Eksportforeningens Diplom & HKH Prins Henriks Æresmedalje.
Siden 2007 er Dansanis salg af badeværelsesmøbler til Finland steget fra 6,8 millioner kr. til 12,6 millioner kr. i 2011. Ved indstillingen til Eksportforeningens Diplom & HKH Prins Henriks Æresmedalje i årets første kvartal havde den finske distributør allerede oversteget forventningen med én procent i forhold til et budgetteret salg på 15,7 millioner kr. i 2012.
På baggrund af de flotte salgstal kunne den danske ambassadør i Finland, Jens-Otto Horslund derfor den 27. november overrække den finske distributør Laatapiste Oy´s direktør, Tommi Haru Eksportforeningens Diplom og HKH Prins Henriks Æresmedalje.
Et differentieret forretningskoncept skaber finsk succes
Hos Dansani A/S har man med indstillingen statueret, hvor væsentligt det er for virksomhedens eksport at finde den helt rigtige samarbejdspartner, der formår at differentiere sig selv positivt på sit hjemmemarked. Dette har netop været tilfældet hos finske Laattapiste Oy.
”Laattapiste Oy er meget professionelle. De skiller sig ud fra deres konkurrenter ved at levere helstøbte koncepter og løsninger, der er individuelt tilpassede til den enkelte kundes behov,” fortæller Dansanis Sales Manager Jonny Mohr om den finske opskrift.
Laattapiste Oy er Finlands ledende importør af keramiske fliser og leverandør af badeværelsesmøbler, og
her sælges de danske møbler som en del af en tre-trins pakkeløsning for et mere helstøbt badeværelse. Kunden er selv med til at sammensætte møblerne, som Laatapiste Oy leverer og implementerer i forhold til kundens valg af prisklasse og farvesammensætning.
Dette forretningskoncept synes at give stor succes på det finske badeværelsesmarked. Den finske avis Kauppalehti skrev tidligere på året, at Laattapiste Oys samlede omsætning voksede med 5,2 pct. i 2010, og virksomhedens nettoresultat i samme periode voksede med 131 procent.
En loyal og fokuseret partner
Overrækkelsen fandt sted på den danske ambassade i Helsinki, og ved overrækkelsen blev der refereret til indstillingens begrundelse fra Jonny Mohr, Sales Manager hos Dansani A/S:
”Laattapiste Oy er en meget dedikeret og fokuseret importør af Dansanis badeværelsesmøbler. De har altid været og er stadig en særdeles loyal partner, der kun fokuserer på én partner inden for en given produktgruppe; i dette tilfælde Dansani A/S.”
Fakta: Eksportforeningens Diplom og HKH Prins Henriks Æresmedalje
• Tildeles personer eller danske virksomheder med hjemsted i udlandet.
• Prisen gives som anerkendelse for en fremragende indsats til fremme af afsætning af danske produkter og tjenesteydelser i udlandet.
• Prisen bedømmes på graden af en bemærkelsesværdig indsats over en årerække.
• Resultaterne bedømmes i forhold til størrelse og stigningstakt.
• Hædersprisen forvaltes af en komité bestående af: HKH Prins Henrik, fire af Eksportforeningens forretningsudvalg udpegede repræsentanter og en repræsentant fra Udenrigsministeriet.
• Med æren følger en medalje, et diplom og retten til at bruge hædersprisens logo og navn.
For yderligere information om Eksportforeningen Diplom & HKH Prins Henriks Æresmedalje se http://www.exportaward.dk
Fakta: Eksportforeningen
• Eksportforeningen repræsenterer cirka 500 små, mellemstore og store dansk eksportvirksomheder.
• Eksportforeningens medlemmer er grupperet i 13 netværk efter branche- og kundeinteresser i udlandet.
• Eksportforeningens kernekompetencer er fælles eksportfremstød, fællesstande på internationale udstillinger, matchmaking med udenlandske virksomheder, fælles eksportmarkedsføring og netværk.
• En videnskabelig undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at medlemmer af Eksportforeningen i snit øger deres salg til udlandet med 48 procent efter tre års medlemskab af foreningen.
Kontaktoplysninger:
Sebastian Schwarz, Executive Assistant og ansvarlig for Hæderspriser hos Eksportforeningen, tlf.+45 8720 4561, sebastian.schwarz@dk-export.dk
Jonny Mohr, Sales Manager hos Dansani A/S, tlf. +45 7322 2900, jm@dansani.dk