23948sdkhjf

Ældres nødkald håndteres vidt forskelligt fra kommune til kommune

Det er forskelligt, om det er hjemmehjælpere på farten eller en vagtcentral, som tager imod ældres nødråb. Forskellighederne skaber bekymring.

Med et tryk på et nødkald kan svage ældre tilkalde hjemmeplejen, hvis de for eksempel falder i eget hjem og ikke kan komme på benene selv.

Men der er stor forskel fra kommune til kommune, om det er hjemmehjælperne selv, som besvarer nødkaldene mellem alle deres andre opgaver, eller om det er en vagtcentral, som svarer og sørger for, at den relevante hjælp bliver sendt, viser en undersøgelse, TV2 Østjylland har lavet.

I 35 af kommunerne er det udkørende plejepersonalet selv, som besvarer nødkaldene. 29 kommuner har valgt, at nødkaldene skal besvares hos en central. For eksempel det lokale brandvæsen. Og så har 11 kommuner valgt en blandet løsning. 75 af landets 98 kommuner har svaret på TV2 Østjyllands rundspørge.

Hos Alzheimerforeningen mener man, at forskellighederne kan åbne for fejl.

- Det betyder, at kvaliteten i de forskellige kommuner er meget varierende. Vi risikerer, at kvaliteten bliver så lav, at det går ud over menneskers liv og lemmer, siger direktør Nis Peter Nissen til TV2 Østjylland.

FOA mener, at løsningen, hvor det er hjemmehjælperne selv, som besvarer opkaldene mellem alle deres andre opgaver, generelt er dårlig.

- Alle forstyrrelser, som kan fjernes fra medarbejderne ude i hjemmeplejen, skal væk. Jeg mener klart, at alle kommuner burde have en central, siger sektorformand hos FOA, Jette Ohlsen, til TV2 Østjylland.

I Danske Seniorer mener direktør Katrine Lester, at professionaliserede vagtcentralordninger er nødvendige storbyer, hvorimod mere borgernære ordning, hvor plejepersonalet selv besvarer nødopkald, sagtens kan lade sig gøre i mindre kommuner. Problemet opstår, når store kommuner tror, at de kan anvende samme løsninger, som giver en fordel i små kommuner.

- Man kan ikke være en storby og opføre sig som om, man er en landsby. Man er nødt til at tage de udfordringer og fordele, som er forbundet med at være storby, siger Katrine Lester til TV2 Østjylland.

Aarhus er en af de store kommuner, hvor man stadig lader plejepersonale i marken besvare nødopkald, samtidig med plejepersonalet varetager deres plejeopgaver hos borgerne. Ældrerådmand i Aarhus Christian Budde (V) mener, at kommunens ordning er god, som den er.

Han erkender dog over for TV2 Østjylland, at han hellere så, at nødkaldsordningen blev samlet hos en central. Det vil koste 3,5 millioner kroner. Penge, han fortæller, han ikke kan finde i budgettet, hvorfor han vil tage det med til kommunens budgetforhandlinger til efteråret.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078