Ældreplejen møder dagligt berusede borgere
Lidt under halvdelen medarbejderne i ældreplejen møder borgere med alkoholproblemer hver uge, og hver femte medarbejder møder borgere hver dag, som drikker meget alkohol.
Det viser en ny undersøgelse fra FOA, som er gennemført i samarbejde med Alkohol & Samfund. 26 procent svarer, at de føler sig i mindre grad eller slet ikke fagligt klædt på til mødet med en borger, som har alkoholproblemer.
Ofte oplever Alkolinjen, at medarbejdere i ældreplejen ringer, fordi de ikke ved, hvordan de skal håndtere at tage dialogen med en borger med et alkoholproblem.
- Fagligt er de usikre på, hvem der skal tage hånd om det, når de møder en borger med et problematisk alkoholforbrug. Samtidig mangler de nogle værktøjer til selv at tage samtalen med borgerne, siger Bjarne Stenger Elholm, leder af Alkolinjen i en pressemeddelelse fra FOA.
Alvorlige fald og dødsfald
I undersøgelsen fra Alkohol & Samfund og FOA svarer 57 procent af de adspurgte, at de har oplevet ældre borgere, som er faldet, fordi de har drukket for meget alkohol.
Udover alvorlige fald kan der også opstå problemer med interaktionen mellem alkohol og medicin. Mere end hver tredje ansatte i ældreplejen på tværs af plejecentre og hjemmeplejen har oplevet at håndtere medicin for ældre med alkoholproblemer.
- Jo ældre du bliver, des større er sandsynligheden for, at du er i medicinsk behandling med et eller flere præparater, som ikke er gode sammen med alkohol. Ældre mennesker har også ofte sygdomme, som kan blive forværret af alkohol, siger Alkolinjens Bjarne Stenger Elholm.
Det kan være vanskeligt at kommunikere med borgere, hvis de er påvirkede af alkohol, og så er der også dilemmaer forbundet med, at det er i borgerens eget hjem, at indtagelsen af alkohol sker. Det siger Tanja Nielsen, som er sektorformand for social og sundhed i FOA.
- Vi er nødt til at respektere borgernes privatliv, og de ønsker, de har. Det er et dilemma, for i sidste ende er det borgerens egen afgørelse, hvor meget han eller hun vil drikke. Vi kan kun vejlede og rådgive, og det gør vi bedst, når de ikke er påvirkede, siger Tanja Nielsen, sektorformand i FOA for Social og Sundhed, der repræsenterer FOA's medlemmer i ældreplejen.