23948sdkhjf

Natur skal på skemaet på social- og sundhedsuddannelsen

Studerende på Social- og Sundhedsskolen i Vejle skal have undervisning i, hvordan naturen kan bruges i omsorgsarbejde 

En taghave på toppen af Social- og Sundhedsskolen i Vejle bliver et nyt undervisningsrum for lærere og elever.

Haven er en del af et projekt, som skal give eleverne viden om, hvordan naturen kan styrke både læring, sociale kompetencer, fysisk aktivitet og psykisk restitution for mennesker på plejecentre, psykiatriske afdelinger og bosteder.

Det skriver Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens i en pressemeddelelse.

Udover at give eleverne viden om brugen af naturen i deres kommende omsorgsarbejde, skal haven også hjælpe eleverne til at gennemføre uddannelsen og leve et sundere liv. 

Direktør for Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens, Jacob Bro, er meget taknemmelig for, at A.P Møller Fonden kan se mulighederne i projekt Care Outside, som det hedder.

- Vores fornemmeste opgave som skole er at støtte eleverne i deres læring og livsmestring, så de får de bedste betingelser for at gennemføre deres uddannelse og blive dygtige og værdsatte medarbejdere i en sektor med stor mangel på faglærte. Med den flotte bevilling kan vi nu styrke både indlæring, sociale kompetencer, fysisk aktivitetsniveau og psykisk restitution gennem adgang til naturmiljøer på skolen, udtaler Jacob Bro i pressemeddelelsen.

Formål med projektet:

  • At udvikle et udendørs undervisningsrum, Velfærdshaven, der kan udfordre og understøtte måden at tænke naturen ind i de studerendes læring, dannelse og livsmestring på social- og sundhedsuddannelserne.
  • At styrke de studerendes læringsudbytte og livsmestring samt tilgang til faglige og sociale fællesskaber, gennem naturintegreret undervisning.
  • At undersøge om læringen kan bæres med ud på plejecentre, psykiatriske afdelinger og bosteder, hvor social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassister har deres arbejdsområde.
  • Via effektmåling at bidrage til at skabe ny, generaliserbar og praksisorienteret viden om, hvordan, og med hvilken virkning, naturbaseret læring kan integreres i fagene på Social- og Sundhedsskolerne samt i praksis på landets plejecentre, sygehuse, i psykiatrien og hjemmeplejen. Herunder også udvikling af Teach-the-Teacher program samt konceptmanual for integrering og brug af naturinterventioner og -miljøer ind i social- og sundhedsuddannelserne.

Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens

Vil give ny viden

A.P. Møller Fonden støtter projektet med 14, 6 millioner kroner for at styrke social- og sundhedsuddannelserne generelt og bidrage til, at flere gennemfører uddannelsen. Det er samtidig Fondens ambition, at projektet bidrager til at styrke de kommende SOSU-medarbejderes egen sundhed og kompetencer til at inddrage naturen for på den måde at styrke arbejdet med borgerne.

Projektet foregår i et samarbejde mellem Social- og Sundhedsskolen i Vejle, Vejle Kommune samt Københavns Universitet.

- Fra universitetets side ser vi frem til at kunne indgå i projektet med evidensbaseret sundhedsdesign af Velfærdshaven, kompetenceforløb for undervisere og oplæringsvejledere samt integrering af naturaktiviteter i undervisningen af elever på Social- og Sundhedsskolerne, og i oplæring i kommuner og regioner. Evalueringen af projektet vil bidrage med ny viden om, hvordan naturintegreret undervisning i et særligt designet havemiljø kan bidrage til at understøtte eleverne i at gennemføre deres uddannelse og bringe viden om naturens sundhedsfremmende virkninger med ud i deres praksis, udtaler lektor Dorthe Varning Poulsen, Natur, Sundhed & Design, IGN, Københavns Universitet i pressemeddelelsen.

Projektet varer i fem år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095