Når prisstigningerne på loftlifte lykkes: Korsørvirksomhed i rekordår
En måned før regnskabsåret begyndte blev Reza Abadi ansat som adm. direktør i Winncare Nordic. Året forinden var der afleveret et hul i kassen på knap en million kroner.
Nu er historien en anden.
Reza Abadi har netop sat sin signatur på et regnskab med med historiske 9,6 millioner kroner på bundlinjen.
- Det er all time high, siger han over en linje fra den franske hovedstad.
Winncare Nordic er vokset signifikant på top- og bundlinjen ifølge den adm. direktør. Det skyldes især loftliften kaldet Luna, som er virksomhedens kerneforretning.
- Det hele skete jo på et år. Det er gået rigtigt stærkt, siger Reza Abadi.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 25,6 | 17,3 | 21,7 |
Resultat af primær drift | 9,8 | -0,4 | 4,7 |
Resultat før skat | 9,6 | -0,7 | 4,4 |
Årets resultat | 9,6 | -0,7 | 4,4 |
Balancestatus | 29,9 | 24,7 | 24,3 |
Egenkapital | 20,2 | 10,6 | 11,3 |
Antal ansatte | 25 | 29 | 29 |
Kilde: CVR |
Stor fransk koncern
Winncare Nordic er et af datterselskaberne i Winncare-gruppen, der blev købt af den franske kapitalfond Siparex for tre år siden.
Winncare-gruppens hovedkontor ligger i Frankrig, og det er fra et flerdages direktionsmøde i Paris, MedTechNews fanger Reza Abadi.
Ifølge ham er det her, kimen til succesen er lagt. En større integration af de forskellige datterselskaber, som hver især har en særlig kerneforretning, i gruppen. I Danmark er man gode til loftlifte. I Frankrig: Dynamiske madrasser mod liggesår.
- Tidligere kørte Danmark sit eget show - og England og Frankrig og Spanien sit eget show, siger Reza Abadi. Winncare har faciliteter i seks forskellige lande.
Den adm. direktør opstiller et eksempel, så skal illustrere Winncare-gruppen før fokusset på integration: En gruppe sælgere fra den danske afdeling mødes med nogle distributører i Tyskland, for så at den franske del af Winncare mødtes med de samme tyske distributører en uge senere.
- Vi var meget, meget uafhængige af hinanden internt i gruppen. Det har vi lavet fuldstændig om på.
Nu har sælgerne hele gruppens katalog med, når de mødes med distributørerne. Og der bliver ikke kørt to gange.
Nyt mindset
Winncare-gruppen har netop haft 20-års jubilæum. Før den danske virksomhed blev en del af Winncare, hed den Ergolet. Og hvis det ikke havde været for franskmændene, var Ergolet gået konkurs, har en tidligere direktør udtalt.
Ifølge har Reza Abadi har det betydet, at det var en slags indgroet mindset, hvor man ikke måtte bruge penge, fordi man kæmpede for livet.
- Der var ingen marketing, intet kommercielt, siger han.
Men det hører nu fortiden til.
- Hver måned spørger jeg mine marketingfolk, hvorfor de ikke bruger penge, hvorfor man ikke arbejder videre med projekterne. Det har været et wake up call for mange af de ansatte, som har været her i længere tid. Men de blomstrer virkelig, og vi flyver jo afsted, siger Reza Abadi.
Prisstigninger
Udover at samle eksportkræfterne og investere penge i kommercialiseringen af produkterne har Winncare Nordic også trimmet forretningen yderligere.
Tidligere har virksomheden vundet udbud, som efterfølgende viste sig at være ”tabsgivende.” Reza Abadi nævner et udbud på en toiletstol som et eksempel.
- Nu arbejder vi kun med produkter som er high end, high value, som vi kalder det, siger han.
Her er loftliften, den såkaldte Luna, klart den største sællert.
Men omkostningerne for at producere loftliften er steget voldsomt de seneste år. Det skyldes råvarepriserne - især på aluminium - der er skudt til himmels som en konsekvens af krigen i Ukraine samt inflationen.
Vil man have en bundlinje ligeså diger som Winncares, må man sende de stigende omkostninger ved produktionen videre til kunderne i form af prisstigninger.
Denne øvelse kan være svær, men ifølge Reza Abadi er det lykkedes i Korsør.
- Prisstigningerne er blevet kommunikeret professionelt, og kunderne har accepteret dem, som han siger.
Ifølge den adm. direktør er det lykkedes, fordi Winncare ikke blot har sendt en prisstigning videre, men også et forbedret produktet.
Skinnerne i loftet, som liften kører på, bliver nu lavet af genbrugsaluminium og bliver produceret ved hjælp af vedvarende energi. Derfor er loftliften blevet en grønnere løsning for kunderne, lyder det fra Reza Abadi.
- Kunderne forstår den logiske tankegang. De siger: ”Okay. Jeg betaler mere for det, men det er til gengæld også et forbedret produkt.”
I starten af 2025 lancerer Winncare næste generation af loftliften.
Flere opkøb på vej
I det næste årsregnskab forventer Reza Abadi en lignende bundlinje, hvis man trækker opkøb ud af ligningen. I april købte Winncare en af de største distributører af deres produkter.
Og som et varsel siger den adm. direktør, at gruppens næste opkøb kommer i Norden.
- Måske i Tyskland. Måske i Holland, siger Reza Abadi, inden han får talt sig helt varm.
- Og det kan jo også godt være, at vi køber noget i Danmark for at konsolidere vores position på det danske marked. Vi kigger aktivt på uorganisk vækst.
Hvilket selskab kigger I på?
- Vi arbejder på med flere i Norden. Men det er jo sådan med opkøb, at vi ikke kan sige noget, før det hele er på plads.