Venstre vil spare på DSB og sende togdriften i udbud
DSB skal spare 300 millioner kroner og udfordres på flere togstrækninger over de kommende år, mener Venstre.
Det gælder blandt andet rengøring og hjemmehjælp i kommuner og regioner, mens også togselskabet DSB kan se frem til at skulle konkurrere med udenlandske selskaber om at kunne levere den bedste og billigste togdrift på langt flere strækninger end i dag.
- Den offentlige sektor skal i højere grad spørge til prisen. Det gælder også for den kollektive transport, lyder det i udspillet, der bliver kaldt "Et sundt Danmark".
I øjeblikket kører Arriva i Midtjylland på strækningen til og fra Struer, mens også Kystbanen har været i udbud. Her vandt DSB dog, men med det skandaleramte datterselskab DSB First, som siden blev rekonstrueret som DSB Øresund efter store underskud og massive problemer.
Venstre vil nu udarbejde en "samlet plan, som på en afbalanceret måde" skal sørge for at udbyde jernbanetrafikken "i et passende antal udbudspakker over en periode på 10 år.
Venstre skriver, at det skal ske i koordination med de forbedringer og udbygningsprojekter, der er sat i søen over de kommende år.
Det drejer sig primært om de massive investeringer, som regeringen, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti er blevet enige om i forbindelse med togfonden. Her er sat 28,5 milliarder kroner af til blandt andet elektrificering af jernbanenettet.
Derudover kræver Venstre, at DSB allerede nu får sat tommeskruerne på og indfører billigere drift.
VK-regeringen pålagde i sin tid DSB at spare lidt over 300 millioner kroner, hvilket den nuværende regering dog hvert år siden har fundet penge til at droppe.
Venstre foreslår i sit finanslovudspil, at besparelserne nu endelig bliver effektueret.
/ritzau/