23948sdkhjf

Svært for mange at komme igennem på 1813

Lørdag middag var det for mange borgere ikke muligt at komme igennem til Region Hovedstadens nye akuttelefon.
Startvanskelighederne fortsætter for Region Hovedstadens nye akuttelefon, som siden 1. januar har erstattet lægevagten for regionens 1,7 millioner borgere.

Siden lørdag ved 12-tiden har det for mange patienter ikke været muligt at komme igennem til Akuttelefonen 1813, skriver DR Nyheder.

Pressevagten i Region Hovedstaden oplyser til Ritzau, at problemerne skyldes overbelastning af systemet. Det har betydet, at mange borgere ikke har kunnet komme igennem til akuthjælp på 1813.

I stedet for at få en sygeplejerske i røret eller en ventetone, har mange oplevet, at der er optaget på linjen.

Sygeplejersker og læger har dog haft borgere i røret hele dagen, så akuttelefonen har ikke været helt nede, lyder det fra Region Hovedstaden.

Akuttelefonen 1813, hvor borgere med brug for lægehjælp først får en sygeplejerske i røret, har haft en svær start. Mange patienter klagede over meget lange svartider på 1813's første dag.

Samtidig betød et it-nedbrud, at de praktiserende læger ikke fik indberetninger om de af deres patienter, der har kontaktet akuttelefonen efterfølgende.

Ifølge Region Hovedstaden var den gennemsnitlige ventetid i nytårsdøgnet på den første samtale med en sygeplejerske 12 minutter og 20 sekunder.

Den maksimale ventetid for en enkelt patient var 48 minutter og 35 sekunder.

12 procent af samtalerne blev viderestillet til en læge. Den gennemsnitlige ventetid på at komme til at tale med en læge 1. januar var 33 minutter. Én enkelt patient måtte dog vente halvanden time på at få en læge i røret.

Ventetiden på at komme igennem til en sygeplejerske 2. januar var faldet til i gennemsnit tre minutter og seks sekunder med en maksimal ventetid for en enkelt borger på otte minutter og 13 sekunder.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063