23948sdkhjf

FAKTA: Få overblik over den turbulente start for 1813

Akuttelefonen har haft startvanskeligheder, siden den overtog lægevagtens opgaver fra årsskiftet.
* I marts 2013 blev et flertal i Region Hovedstaden enige om at nedlægge den daværende lægevagt og selv etablere en samlet akutordning for lægevagt og skadestue.

* 1. januar overtog akuttelefonen lægevagtens opgaver. Man skal derfor ringe på 1813, hvis man har brug for hjælp uden for sin egen læges åbningstid.

* Allerede på årets første dag havde folk problemer med at komme igennem på akuttelefonen. De fik at vide, at alle linjer var optaget, og at de skulle ringe senere. Der var hverken nok sygeplejersker til at tage telefonerne og eller nok læger til at hjælpe de patienter, der blev stillet videre.

* Den gennemsnitlige ventetid, for dem der kom igennem, var denne dag på et kvarter, mens der var personer, der ventede i over 45 minutter.

* Regionen udvidede efterfølgende med 50 telefonlinjer til 190 linjer for at lette presset.

* 4. januar blev akuttelefon igen overbelastet. Flere hørte kun en optaget-tone i stedet for en velkomstbesked, når de ringede ind.

* Region Hovedstaden meldte efterfølgende ud, at de vil udvide med 50 yderligere telefonlinjer til 240.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094