87 % er tilfredse med hjemmeplejen
En ny undersøgelse fra Epinion viser, at borgernes tilfredshed med kommunernes hjemmehjælp for fjerde år i træk er meget høj. Langt de fleste borgere har svaret, at de enten er tilfredse eller meget tilfredse med den service, de får. Det viser tallene fra Den nationale brugertilfredshedsundersøgelse på ældreområdet.
Resultaterne fra de tidligere undersøgelser viser, at de ældre er blevet mere tilfredse siden undersøgelsens start i 2007, hvor 84 pct. af de ældre var tilfredse eller meget tilfredse med den praktiske hjælp og 87 pct. med den personlige pleje.
"Det er vigtigt, at de ældre er tilfredse med den hjælp de får, og det er helt tydeligt, at de mange medarbejdere i ældreplejen knokler for at give vores ældste borgere en rigtig god service. Jeg lægger stor vægt på, at de ældre er tilfredse og trygge i deres hverdag, og det er regeringens ambition at skabe endnu bedre vilkår for de ældre," siger social- og indenrigsminister Karen Hækkerup.
KL-formanden Jan Trøjborg er enig med Ministeren. Han er herudover klar over, at de gode resultater er på trods af, at ældreområdet er under økonomisk pres.
"I en tid, hvor ældreplejen har været under et økonomisk pres, er det meget glædeligt at se, at der stadig er stor tilfredshed med plejen. Det vidner om, at både borgere og medarbejdere har en forståelse for, at vi skal prioritere. Tilfredsheden afhænger netop af medarbejderens engagement i den daglige kontakt mellem borger og medarbejder," siger Jan Trøjborg.
Den nationale brugertilfredshedsundersøgelse er en del af aftalen om dokumentation på ældreområdet fra 2006 og er gennemført for KL og Social- og Integrationsministeriet af Epinion. Undersøgelsen er foretaget blandt 1.401 modtagere af personlig og praktisk hjælp, som enten modtager hjælpen i eget hjem eller i en plejebolig/på et plejehjem.