23948sdkhjf

Nye hjælpemidler i ældreplejen

Velfærdsteknologi: Ny publikation om velfærdsteknolgi i ældreplejen skal inspirere og lette kommunernes overvejelser og arbejde med den nye teknologi
Velfærdsteknologiske hjælpemidler vinder mere og mere indpas i ældreplejen, hvor de bl.a. forventes at gøre borgerne mere selvhjulpne og på anden måde forbedre deres livskvalitet samt gavne arbejdsmiljøet og frigøre arbejdskraft.

Flere ældre, øgede forventninger til de offentlige ydelser og den kommende mangel på arbejdskraft gør det sandsynligt, at fremtidens ældrepleje i endnu højere grad kommer til at stå i teknologiens tegn. Mens nogle kommuner allerede i en årrække har høstet erfaringer med at udvikle, afprøve og indføre velfærdsteknologi, er andre lige begyndt eller står over for det første velfærdsteknologiske projekt. De fleste kommuner er bevidste om, at det kræver opmærksomhed på flere felter, hvis de mangeartede forventninger skal indfries.

ÆldreForum har derfor bedt en række kommuner, som i en årrække har høstet erfaringer med at udvikle, afprøve og indføre velfærdsteknologi, og andre, som har arbejdet med området i længere tid, om at videregive erfaringer og gode råd. Det er der kommet en publikation ud af. I “Velfærdsteknologi - nye hjælpemidler i ældreplejen" videregiver en række kommuner og andre, der har arbejdet målrettet med området i længere tid, eksempler på, hvordan de griber arbejdet an. ÆldreForum håber på denne måde at bidrage med inspiration, som kan lette kommunernes overvejelser og arbejde med den nye teknologi.

Etiske dilemmaer

Publikationen kommer bl.a. ind på etiske dilemmaer og overvejelser, der kan opstå, når teknologien giver nye muligheder, som f.eks. ændrer relationen mellem borger og medarbejder eller mellem menneske og teknologi. Og hvordan et etisk kodeks kan sikre, at teknologien tilpasses kommunens værdigrundlag – og ikke omvendt.

Odense Kommune peger bl.a. på, at det i praksis kan være svært at forene de tre formål: Bedre udnyttelse af ressourcerne, bedre livskvalitet for borgerne - eksempelvis i form af øget frihed, uafhængighed samt selvkontrol - og bedre arbejdsmiljø for medarbejderne. Kommunen har imidlertid formuleret et etik- og værdigrundlag, der sætter politisk og administrativt anerkendte rammer for de enkelte beslutninger.

Århus Kommune videregiver eksempler på metoder og resultater fra sit målrettede arbejde med at afdække behov og muligheder for at udvikle relevante teknologiske løsninger og med at vurdere de potentielle gevinster.

Teknologisk Institut samt Høje-Taastrup og Københavns kommuner giver fra hver sin vinkel gode råd og eksempler på, hvordan medarbejdere, borgere og private virksomheder kan inddrages i udvikling og implementering af den nye teknologi til gavn for alle parter.

Desuden giver FOA og en gruppe beboere på Plejecentret Kastanjehaven bud på medarbejderes og borgeres syn på den nye teknologi.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063