Digital ældreomsorg skal afprøves i fire kommuner
Kan fysisk fremmøde hos en ældre borger delvist erstattes af digital kontakt - via video og touch-skærm? Det skal et forsøg i Aalborg og tre andre kommuner afprøve
Det kan f.eks. være videokontakt til en række ydelser, påmindelser, tilmeldinger og informationer, og som tilgift får borgeren også mulighed for videokontakt til familie og venner.
For borgeren betyder det en hurtigere og bedre hjælp, da den gives online - live. Ved hjælp af kamera og touch-skærm kan borgeren tale med en medarbejder på samme måde, som hvis medarbejderen sad i stuen hos borgeren. Hjælpen er ikke afhængig af, at en medarbejder skal bruge transporttid for at komme i kontakt med borgeren. Hurtig hjælp er bedre hjælp.
Samtidig forventer Aalborg Kommune at spare penge, da det giver en mere effektiv opgaveløsning. Det er også en fremtidssikret løsning, da kommunen gennem den digitale kontaktmulighed får mulighed for at tilbyde nye forebyggende serviceydelser. Derved kan et stigende behov for omsorgsydelser reduceres.
De digitale løsninger er tilpasset borgernes behov og evner - uden at kræve viden om it. Tilsvarende er teknologien så let at anvende for medarbejderne, at den kun kræver et minimum af instruktion.
Projektet støttes af ABT-fonden, (Anvendt Borgernær Teknologi). Baggrunden for projektet er det stigende pres på kommunernes omsorgsområde på grund stadigt flere ældre, et økonomiske udgiftspres, stigende behandlingseffektivitet på sygehusene og tidligere udskrivninger. Dertil en forventning om mangel på arbejdskraft indenfor omsorgsområdet i de kommende år.