IT-system møder fortsat kritik
Orientering om det nye It-system Sundhedsplatformen beroliger langt fra overlæger
Sådan lyder dommen fra Overlægeforeningen, efter at Region Hovedstaden i en ny orientering om it-systemet har redegjort for systemets tekniske problemer og de tiltag, der skal løse dem.
"Det, der fortsat bekymrer os, er, at der efter tre måneder stadig er problemer i kommunikationen mellem Sundhedsplatformen og FMK (Fælles Medicinkort, red.)," siger Anja Mitchell, der er formand i Overlægeforeningen.
"Det er vigtigt, at det her er på plads, inden man går live på Rigshospitalet. De tekniske problemstillinger skal simpelthen være løst. Ellers vil det være harakiri at gå i gang på Rigshospitalet," siger hun.
It-systemet er blevet rullet ud på Herlev og Gentofte Hospital. Efter planen skal det til november også rulles ud på Rigshospitalet og Glostrup Hospital, hvor over 260.000 forskellige patienter årligt bliver behandlet.
Systemet har dog langtfra fået en nem start i sin tid på Herlev og Gentofte Hospital. Her har det ført til to "utilsigtede hændelser", hvor patienter er blevet eller har været i risiko for at blive forvoldt skade.
Samtidig har der været fejl, når der skal bestilles blodprøver og i ordineringen af medicin til patienter gennem FMK.
I orienteringen fra Region Hovedstaden er beskrevet, hvordan flere af fejlene nu skal være løst. Men det står også klart, at der stadig er visse problemer, der ikke er løst.
De fejl skal være ordnet, inden it-systemet skal indføres på Rigshospitalet, mener Anja Mitchell.
"Mange af de mest komplekse og komplicerede patienter behandles der. Da Herlev gik live (fik it-systemet, red.), havde vi aftaler om, at andre hospitaler kunne aflaste dem," siger hun.
"Det samme kan man forventeligt ikke gøre ved Rigshospitalet. Hvor skal patienterne med de svære sygdomme sendes hen? Det skal fungere."
"Hvorfor udsætte både personale og patienter for en fejl, når man ikke har løst den? Vi ved, der er en fejl, og noget som ikke fungerer."
/ritzau/
Kilde: /ritzau/