Kun få problemer med nyt it-system på Rigshospitalet
Færre patienter og flere ansatte end normalt har givet Sundhedsplatformen en god start på Rigshospitalet.
Og overgangen til det nye it-system har kun givet få begyndervanskeligheder i de første timer, fortæller hospitalets vicedirektør Susanne Poulsen.
- Det er gået rigtig godt. Vi har fået indlagt alle hospitalets 800 patienter i systemet og overført dem fra det gamle til det nye system, så vi kan arbejde med det.
- Jeg fornemmer en god stemning på afdelingerne og godt mod på at tage fat på opgaven, siger hun lørdag kort før klokken ti.
For at få det nye system op at køre, har hospitalet over weekenden nedsat antallet af patienter, så der lige nu er 60-70 procent af det antal patienter, der normalt ville være i weekenden.
Samtidig er der på mange afdelinger blevet sat ekstra ansatte på vagt.
De få vanskeligheder, der har været, har drejet sig om ansatte, der har haft problemer med at komme ind i systemet.
- Nu er vi i gang med at indsamle data, så vi kan få et overblik over, hvad der ellers er af ting rundt omkring, siger hun.
Sundhedsplatformen indføres på alle hospitaler i Region Hovedstaden og Region Sjælland frem mod 2018. Det blev i foråret indført på Herlev og Gentofte Hospitaler.
Og her har det nye it-system givet store problemer i opstarten.
Det har mødt stor kritik, at registreringen af kræftpatienter har været mangelfuld siden det nye it-system kom i gang, og det har svækket muligheden for at sikre kræftpatienternes rettigheder.
De problemer har Rigshospitalet forsøgt at tage højde for, lyder det fra Susanne Poulsen.
- Vi er forberedt på situationen og har en øget opmærksomhed omkring registrering af patienter.
- Vi har nedsat en taskforce, der har til opgave at følge det fra starten, så tingene ikke får lov at hobe sig op, siger hun.
/ritzau/
Kilde: /ritzau/