Sønderborg vil målrette forebyggende hjemmebesøg
Sundhedsudvalget i Sønderborg Kommune indstiller nu til byrådet, at de forebyggende hjemmebesøg fremadrettet i større grad målrettes de borgere, der virkelig trænger til hjælp.
- Jeg er rigtig glad for, at vi nu får mulighed for at gøre hjælpen til borgerne mere individuel og udvide tilbuddet helt ned til de 65-årige. Vores ældre medborgere er på mange områder lige så forskellige som de unge er. Nogle lever et aktivt liv i eget hjem med masser af socialt liv og aktiviteter. Andre er udfordret på flere områder - og dem skal vi sætte ekstra ind overfor og få hjulpet, fortæller formanden for Sundhedsudvalget, Helge Larsen.
Formålet med det forebyggende hjemmebesøg er at fastholde eller styrke den enkelte borgers funktionsniveau og trivsel i hverdagen. Besøget kan handle om, hvad der har betydning for ens sundhed, aktivitet og trivsel, og ældrevejlederen vil her rådgive og vejlede den ældre borger om sundhed og forebyggelse samt informere om aktiviteter og sociale tilbud - alt efter hvad den enkelte har behov for.
Fleksibel tilrettelæggelse
Med den reviderede kvalitetsstandard vil man også få mulighed for en mere fleksibel tilrettelæggelse af de forebyggende hjemmebesøg.
Et eksempel kunne her være, at hjemmebesøget blev gjort til et kollektivt arrangement, sådan at ældre der måske har et ønske om at skabe sig et stærkere netværk kan få mulighed for at møde andre, der står i den samme situation, som de selv gør.
- Er man dårligt gående, eller meget alene, så går man altså ikke bare lige ud i byen og møder nye mennesker. Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi nu får muligheden for at lave nogle arrangementer, hvor vi sætter folk sammen, der fx alle har et ønske om at møde nye mennesker. Man bliver forhåbentlig aldrig for gammel til at knytte nye venskaber, så det håber jeg bestemt, at vi får mulighed for at gøre med vores nye måde at arbejde på, fortæller Helge Larsen.
Derudover har sundhedsudvalget og ældrerådet i samarbejde valgt, at ældrevejlederne i Sønderborg Kommune fremover skal tage telefonisk kontakt til den gruppe af borgere, som af flere årsager kan være i en situation, hvor de ikke kan/vil svare på et brev med tilbud om et hjemmebesøg på trods af, at de i virkeligheden har rigtig meget brug for et hjemmebesøg. Telefonopkaldet forventes at medvirke til, at flere ældre borgere, som virkelig har et behov for hjælp, vil takke ja til et forebyggende hjemmebesøg.