Digitalt værktøj sparer tid og øger kvaliteten hos hjemmeplejefirmaer
- Digitaliseringen har haft kæmpe betydning for vores forretning. Før, da vi havde papirlister og lavede en ændring i planlægningen, betød det, at vores medarbejdere kunne bruge to dage om ugen på at ringe ændringerne rundt til vores hjælpere og koordinere de forskellige versioner.
Sådan lyder det fra Jacob Jensen, der er it- og servicepartner hos Top Partners, der landet over udfører hjemmeplejeopgaver for kommuner. De har gennem flere år arbejdet med planlægningsværktøjet PlanA.
- I dag, når vi laver en ændring i planlægningen, får vores hjælpere med det samme besked på deres mobiltelefoner om, at der er flyttet rundt på opgaverne. Ikke alene sparer vi tid, men måske endnu vigtigere så har vi bedre kontrol med, hvor langt vi er nået. Vi har samtidig også fået en indbygget kvalitetskontrol i kraft af, at vi har elektroniske spor af de opgaver, vi udfører. Det gør det nemmere at blive klog på, hvis vi har gjort noget forkert, fortsætter han.
Inden de tog det nuværende system i brug tilbage i 2014, havde Top Partners et system, hvor de printede en oversigtstavle og manuelle kørelister ud, og hvor der ikke var integration med mobiltelefonerne. Og når man ændrede i planlægningen, skulle man især være opmærksom på, hvilke ruter man ændrede og samtidig huske at give hjælperne besked på ændringerne.
En simpel ændring kunne udløse, at man skulle udføre fem-seks handlinger, før man var sikker på, at man var kommet hele vejen rundt, og at ændringerne var registreret.
- Der kan man jo sige, at der i de her systemer er et elektronisk spor for hver enkelt handling. Vi har samtidig mobiltelefonerne koblet op, så man kan se den aktuelle planlægning. Det er nogle kæmpe gevinster, vi har fået. Det er der ingen tvivl om, lyder det fra Jacob Jensen.
Også hos et andet hjemmeplejefirma, Cura Pleje, har de taget digitaliseringen til sig. Det gør gavn både for vagtplanlægningen men sikrer også den bedst mulige pleje for borgerne, mener daglig leder Charlotte Kastrup.
- Med PlanA kan jeg jo sidde herinde og flytte rundt på kasserne med opgaver og umiddelbart efter så afspejles det ude på medarbejdernes mobiler. Det betyder, at jeg hele tiden kan følge med i, hvor langt medarbejderne er, og hele tiden kan justere planen. På den måde undgår vi huller, der giver en ineffektiv afvikling af dagen, siger hun.