Fakta om udbudet
Udbyder
Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt Statens Serum institut v. Region Hovedstaden.
Vindere
Prøvetagningskits og podepinde i.f.m. covid-19
(15.06.2020)
Meditec A/S
3480 Fredensborg
Prøvetagningskits og podepinde i.f.m. covid-19
Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt Statens Serum institut v. Region Hovedstaden.
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 29190623
Postadresse: Kongens Vænge 2
By: Hillerød
NUTS-kode: DK0 DANMARK
Postnummer: 3400
Land: Danmark
Kontaktperson: Henning Biil, NT-advokater
E-mail: heb@ntadvokater.dk
Telefon: +45 35447003
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.regionh.dk
Del II: Genstand
Prøvetagningskits og podepinde i.f.m. covid-19
Indkøb af 3 mio. prøvetagningskits og 3 mio. podepinde i.f.m. covid-19.
Indkøb af 3 mio. prøvetagningskits og 3 mio. podepinde i.f.m. covid-19.
Del IV: Procedure
- Tvingende grunde som følge af begivenheder, som den ordregivende myndighed ikke kunne forudse, og under streng overholdelse af direktivets betingelser
Ordregiver har et akut behov for at sikre forsyningen af prøvetagningskits og podepinde til imødegåelse af COVID-19 pandemien. Den Nationale Operative Stab (NOST) har ved aktstykke nr. 140 af 16. april 2020 pålagt alle indkøbende myndigheder at disponere med henblik på, at der etableres rigelighed af værnemidler og kritisk udstyr med et mål om at etablere lagre til minimum 6 måneder. Nærværende indkøb foretages med henblik på at opfylde denne forpligtelse.
EU-Kommissionen har udarbejdet vejledning 2020/C 108 I701 af 1. april 2020 om anvendelse af udbudsreglerne i forbindelse med pandemien, herunder om anvendelse af udbud uden forudgående offentliggørelse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet et tilsvarende notat af 12. marts 2020. Ordregiver har henholdt sig til disse retningslinjer og konkluderer på den baggrund, at anskaffelsen kan finde sted uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse af tvingende grunde, jf. udbudsdirektivets art. 32, stk. 2 c):
Ordregiver finder således, at alle 4 betingelser for at anvende den nævnte bestemmelse er opfyldt med følgende begrundelse.
- Uforudset begivenhed og årsagssammenhæng: På baggrund af de samstemmende vurderinger i vejledning og notat, lægger ordregiver til grund, at COVID-19 pandemien er en uforudset begivenhed for ordregiver, og at der er årsagssammenhæng imellem denne begivenhed og ordregivers behov for anskaffelse af prøvetagningskits og podepinde, som er kritisk udstyr til imødegåelse af pandemien.
Akut behov: Behovet for anskaffelsen er akut for ordregiver. Ordregivers beholdninger af prøvetagningskits og podepinde er ikke af en sådan størrelse, at de kan række i den periode, det vil tage at afvikle et hasteudbud selv med reducerede frister, når ordregiver samtidig skal leve op til det nødvendige volumen af tests.
Kun dækning af det akutte behov: Endelig har anskaffelsen et omfang, der alene dækker ordregivers akutte behov. Som nævnt ovenfor har NOST defineret det akutte behov som lagerkapacitet dækkende minimum 6 måneders forbrug. Uanset at pandemien i øjeblikket er under kontrol i Danmark er det nødvendigt at sikre muligheden for fortsat højt niveau af testning såfremt situationen ændrer sig.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Prøvetagningskits og podepinde i.f.m. covid-19
CVR-nummer: 89388813
By: Fredensborg
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 3480
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Der er tale om fælles udbud til Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt Statens Serum institut. Udbuddet gennemføres af Region Hovedstaden på vegne af disse ordregivere.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Ordregiver påregner tidligst at indgå kontrakt med den i pkt. V.2.3) nævnte leverandør efter 10 kalender dage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er blevet offentliggjort, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1.
Klage over ordregivers valg af procedure mv. kan indgives til Klagenævnet. Senest samtidig med indgivelse af klage til Klagenævnet, skal klager skriftligt underrette ordregiver om den påståede overtrædelse og om, at klagen indbringes for nævnet.
Nærværende bekendtgørelse følges op af bekendtgørelse om indgået kontrakt. Klage herover skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelse om indgået kontrakt er blevet offentliggjort, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3. Senest samtidig med indgivelse af klage til Klagenævnet, skal klager skriftligt underrette ordregiver om den påståede overtrædelse og om, at klagen indbringes for nævnet.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk/udbud