Fakta om udbudet
Udbyder
Sundheds- og Ældreministeriet
Vindere
Håndtering af kommunikation i forbindelse med relanceringen af appen Smittestop
(09.12.2020)
Advice A/S
Gammel Kongevej 3E
1610 København V
Brug af Advice i forbindelse med Smittestop-appen
Sundheds- og Ældreministeriet
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 12188668
Postadresse: Holbergsgade 6
By: København K
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 1057
Land: Danmark
Kontaktperson: Tom Kjærsgaard Larsen
E-mail: tokl@ssi.dk
Telefon: +45 32688194
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.sum.dk
Del II: Genstand
Brug af Advice i forbindelse med Smittestop-appen
Sundheds- og Ældreministeriet finder det nødvendigt, at anvende udbudslovens § 80 stk. 5, (der gør det muligt at foretage indkøb uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, når der opstår et akut behov) til kontraktindgåelse med Advice vedr. håndtering af kommunikation i forbindelse med relanceringen af appen Smittestop. Det skyldes, det pga. tidspresset som følge af behovet for at mindske smittespredningen af COVID-19 ikke er muligt at overholde fristerne for de traditionelle udbudsprocedurer jf. udbudslovens § § 56-79.
København
Sundheds- og Ældreministeriet finder det nødvendigt, at anvende udbudslovens § 80 stk. 5, (der gør det muligt at foretage indkøb uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, når der opstår et akut behov) til kontraktindgåelse med Advice vedr. håndtering af kommunikation i forbindelse med relanceringen af appen Smittestop. Det skyldes, det pga. tidspresset som følge af behovet for at mindske smittespredningen af COVID-19 ikke er muligt at overholde fristerne for de traditionelle udbudsprocedurer jf. udbudslovens § § 56-79.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Regeringen lancerede d. 18. juni 2020 smittestop-appen, som et digitalt supplement til den manuelle kontaktopsporing. Appen giver dig besked, hvis du har været i nærheden af en person, der har meldt sig smittet i appen og tilsvarende kan du give besked til dine nære kontakter gennem appen, hvis du bliver smittet. Dermed er appen med til at bremse smittekæder, og til forskel for den manuelle kontaktopsporing kan appen give besked til ukendte kontakter, som man har været i nærheden i fx bussen eller omklædningsrummet.
Henover vinteren er udbredelsen af COVID-19 i Danmark stigende, og det giver et behov for at tage alle nødvendige værktøjer i brug for at begrænse smitteudredelsen, så det ikke er nødvendigt at indføre yderligere restriktioner og nedlukninger, som vil have store økonomiske konsekvenser for Danmark. Appen som et værktøj med til at forhindre smitteudbredelsen i Danmark. Og jo flere der henter og bruger appen, jo flere smittekæder kan appen være med til at bremse.
Derfor har regeringen bevilget 5 mio. DKK til en ekstraordinær kommunikationsindsats om appen, som henover vinteren skal sikre en endnu højere udbredelse af appen, så den kan være med til at bremse flere smittekæder i takt med stigende smitteantal. Til gennemførsel af en ny kommunikationsindsats om appen, har Sundheds- og Ældreministeriet brug for at indkøbe bistand til at udvikle kampagneprodukter og sikre annoncering af appen på sociale medier, digitale skærme i bybilledet mv. I den forbindelse er der foretaget en konkret vurdering af, om SUMs indkøb af konsulentbistand er en udbudspligtig tjenesteydelse.
Behovet strækker sig over en kortere periode fra december – februar. Regeringen har givet en ekstra bevilling til kommunikationskampagne om smittestop-appen i den aktuelle COVID-19 situation, hvilket Sundheds- og Ældreministeriet ikke har kunne forudse og dermed planlagt indkøbet på forhånd.
Kommunikationskampagnen skal eksekveres hurtigt, således at en højere anvendelse af appen vil medvirke til at bremse smittekæder henover vinteren, hvor smitteantallene er høje og forventes stigende. Derfor vil det være umuligt at overholde tidsfristerne for udbudsprocedurerne, jf. udbudslovens § § 56-79, uagtet at tidsfristerne forkortes grundet det akutte behov. Som beskrevet ovenfor, har Sundheds- og Ældreministeriet ikke kunne forudse, at Regeringen som konsekvens af stigende smitteantal, som kræver akutte handlinger for at mindske smitteudbredelsen og heraf økonomiske og personlige konsekvenser, ville bevilge 5 mio. DKK til en kommunikationsindsats om smittestop-appen. Kampagnen skal udføres med det samme for at sikre, at den højere anvendelse af appen kan være med til at bremse flere smittekæder, mens smitteantallene er høje og forventes stigende henover vinteren.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Håndtering af kommunikation i forbindelse med relanceringen af appen Smittestop
CVR-nummer: 20212209
Postadresse: Gammel Kongevej 3E
By: København V
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 1610
Land: Danmark
E-mail: connect@adviceas.dk
Telefon: +45 33422100
Internetadresse: https://adviceas.dk/
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshis.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til LBK nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.
Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske
Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på: Naevneneshus.dk
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0