23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 106-188712
Offentliggjort
03.06.2016
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Gribskov Kommune

Vindere

(03.06.2016)
Attendo A/S
Pilestræde 41-43, 2.
1112 København K

Ændring af delaftale 6: » Hjemmepleje og hjemmesygepleje m.v.«


Gribskov Kommune

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Gribskov Kommune
Rådhusvej 3
Helsinge
3200
DANMARK
Kontaktperson: Mette E. Bierbaum
Telefon: +45 72497415
E-mail: mebie@gribskov.dk
NUTS-kode: DK013

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.gribskov.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Ændring af delaftale 6: » Hjemmepleje og hjemmesygepleje m.v.«.

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
85000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

Ændring af kontrakt:

Bl.a. som led i at styrke det sundhedsfaglige element af hjemmesygeplejen vil hjemmesygeplejen fremover blive samlet hos hovedleverandøren Attendo A/S. Attendo A/S overtager dermed de borgere, der i dag får leveret hjemmesygepleje af kommunens eneste anden leverandør, BM Pleje ApS. BM Pleje ApS fritages for levering af hjemmesygepleje i overensstemmelse med en nærmere planlagt overdragelsesproces.

Værdien af de overførte hjemmesygeplejeydelser udgør ca. 1 200 000 DKK pr. år.

 

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 100 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
85300000
85141210
85100000
85311100
85141200
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK013
Hovedudførelsessted:

 

Gribskov Kommune.

 

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Kommunen konkurrenceudsatte i 2013/2014 næsten alle udførelsesopgaver på ældre-/sundhedsområdet. Delaftale 6 vedr. »Hjemmepleje og hjemmesygepleje m.v.« blev tildelt Attendo A/S, der havde afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Efterfølgende indgik kommunen aftale med bl.a. BM Pleje ApS som fritvalgsleverandør om levering af hjemmepleje og hjemmesygepleje m.v. på tilsvarende kontraktvilkår. Værdien af aftalen med Attendo A/S udgør ca. 100 000 000 DKK pr. år. Kontrakten med Attendo A/S trådte i kraft den 1.5.2014 og ophører den 31.5.2020, medmindre kommunen vælger at gøre brug af muligheden for at forlænge aftalen. Aftalen kan forlænges i op til 3 x 12 måneder.

Forklaring:

Der er tale om en ændring af en eksisterende aftale mellem kommunen og Attendo, jf. beskrivelsen i pkt. II.1.4). Ændringen vurderes ikke at udgøre en ændring af grundlæggende elementer, jf. udbudslovens § 178.

Fortsættes i pkt. IV.1.1).

 

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

 

Fortsat fra II.2.4):

Baggrunden er, at kontraktens karakter ikke er væsentligt forskellig fra den oprindelige kontrakt. Selvom mængden af sygeplejeydelser forøges, er omfanget af forøgelsen begrænset, samtidig med at der ikke sker nogen ændring for så vidt angår de øvrige hjemmeplejeydelser, herunder praktisk hjælp og hjemmesygepleje. Sidstnævnte ydelser udgør den største del af ydelserne under kontrakten. Der er således tale om en forøgelse af kvantum, der alene udgør 1 200 000 DKK ud af en samlet årlig kontraktværdi på ca. 100 000 000 DKK. Hertil kommer, at en sådan forøgelse kunne være sket i medfør af aftalen, da der er tale om ydelser indenfor fritvalgsordningen. Endvidere bemærkes følgende om ændringen:

1) Ændringen fører ikke til, at andre ansøgere end de oprindeligt udvalgte eller andre tilbudsgivere eller yderligere deltagere i øvrigt ville have fået mulighed for at deltage i udbuddet. Det i konkurrenceudsættelsen deltagende felt af ansøgere svarede herudover til det forventede på baggrund af den markedshøring, der blev gennemført forud for konkurrenceudsættelsens gennemførelse.

2) Der sker ikke en forrykkelse af leverandørens økonomiske balance. Afregningen af ydelserne sker på samme grundlag som hidtil, dvs. på de udbudte vilkår. Attendo A/S leverer allerede på baggrund af den oprindelige aftale størstedelen af ydelserne på området, hvorfor der ikke er yderligere stordriftsfordele knyttet til kontraktændringen. Ydelserne om hjemmesygepleje er som udgangspunkt omkostningstunge, og generelt set har markedet vanskeligt ved at generere overskud på netop disse ydelser.

3) Da der som nævnt er tale om en forøgelse af mængden af allerede eksisterende ydelser, som også kunne være sket via fritvalgsordningen, er der ikke tale om, at kontraktens anvendelsesområde udvides.

4) Hertil kommer, at ændringen falder ind under bagatelgrænsen i udbudslovens § 180. På baggrund af ændringens omfang og karakter sker der ikke ændring af kontraktens overordnede karakter, jf. ovenfor. Ændringen gennemføres foreløbigt i perioden indenfor kontraktens ordinære løbetid svarende til ca. 4 år, dvs. med et beløb på 4 x 1 200 000 DKK, i alt 4 800 000 DKK, hvilket er under tærskelværdien for udbud light ydelser og under 10 % af værdien af den samlede kontrakt med Attendo A/S, som udgør ca. 100 000 000 DKK pr. år. På tidspunktet for kontraktens ordinære ophør vil kommunen foretage en vurdering af, hvorvidt en forlængelse kan ske indenfor de udbudsretlige regler.

 

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2013/S 114-194792

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten/beslutningen om tildeling af koncession:
31/05/2016
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Attendo A/S
Pilestræde 41-43, 2.
København K
1112
DANMARK
NUTS-kode: DK011
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Indledende anslået samlet værdi af kontrakten/delkontrakten/koncessionen: 100 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 100 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Kontrakten vil først blive indgået efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2. For klagefrister kan der i øvrigt henvises til Lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1)

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
31/05/2016

Send til en kollega

0.062