23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 115-204104
Offentliggjort
16.06.2016
Udbudstype
Offentligt udbud

Udbyder

The Danish Defence Acquisition and Logistics Organization (DALO)

Sanitetsforbrugsartikler


The Danish Defence Acquisition and Logistics Organization (DALO)

Udbudsbekendtgørelse

Varer

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
The Danish Defence Acquisition and Logistics Organization (DALO)
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Lars Mygind
E-mail: FMT-ID-S209@mil.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://permalink.mercell.com/57987621.aspx

Internetadresse for køberprofilen: http://www.forsvaret.dk

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://permalink.mercell.com/57987621.aspx
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: http://permalink.mercell.com/57987621.aspx
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Sanitetsforbrugsartikler.

 

Sagsnr.: 2016/002872
II.1.2) Hoved-CPV-kode
33140000
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

FMI ønsker at indkøbe sanitetsforbrugsartikler ved at udbyde denne rammeaftale, som omfatter i alt 11 varekategorier: Handsker, Luftvejshåndtering, Instrumenter, Vask og desinfektion, Suturer, Sprøjter, Kanyler, Kanyleboks, Kitler, mundbind, huer og afdækning, Plastre og bandager og Iltbehandling.

 

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 9 500 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
33141000
33190000
33740000
33770000
33000000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Udbuddet gennemføres som et sortimentsudbud, hvilket indebærer, at der er tale om anskaffelse af et stort antal varenumre inden for flere varekategorier. De oplistede varer I de 11 underkategorier udgør et repræsentativt udsnit af FMI forventet vareforbrug, som er udarbejdet på baggrund af en gennemført analyse for at afdække forbruget I de enkelte kategorier de seneste ca. 15 måneder. Ordregiver har valgt at gennemføre denne opgave digitalt igennem Mercell Danmark A/S. For at deltage i opgaven kopieres dette link til din internet browser: http://permalink.mercell.com/57987621.aspx Her tilmelder du dig opgaven ved at trykke på ikonet foroven: »Meld din interesse«. Såfremt du ikke er licenshaver hos Mercell Danmark A/S skal du udfylde en registrering af dit firma. Denne registrering er nødvendig for din videre deltagelse og er uden omkostninger. Efter afsendelse af registreringen har du gratis adgang til alle udbudsdokumenter. Du vil modtage login koder til www.mercell.dk indenfor normal arbejdstid og kan derefter afsende dit tilbud/ansøgning.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 9 500 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 48
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

 

FMI har besluttet ikke at opdele rammeaftalen i delkontrakter pga. aftalens omfang og yderligere opdeling vil forøge omkostningerne herunder bl.a. logistiske og administrative omkostninger. Aftalen indgås af FMI. Alle dele af Forsvarsministeriet og Forsvarsministeriets koncern, inkl. alle dele af det danske forsvar undergivet Forsvarschefens kommando er dog berettiget til at benytte rammeaftalen.

 

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Kandidaten skal bruge det fælles europæiske udbudsdokument (herefter benævnt som ESPD) som foreløbigt bevis på, at kandidaten opfylder nedenstående minimumskrav med hensyn til de standarder, der kræves, jf. § 148, stk. 1 i Udbudsloven (lov nr.1564 af 15.12.2015, som findes på www.retsinformation.dk).

Forud for tildeling af den endelige rammeaftale skal den pågældende tilbudsgiver, som FMI har besluttet at tildele rammeaftalen, indsende dokumentation for oplysningerne, der er angivet i ESPD'en i henhold til § 151 i den nævnte lov. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning vedrørende det fælles europæiske udbudsdokument, som er tilgængelig på:http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf

Tilbudsgiver skal vedlægge oplysninger om økonomisk og finansiel kapacitet i form af oplysninger om tilbudsgiverens soliditetsgrad i seneste regnskabsår. Oplysningerne skal angives i ESPD'ens del IV, B, hvor Soliditetsgraden indsættes i boksen »Nøgletal« og regnskabsår i boksen »Beskrivelse«. Det er et mindstekrav at tilbudsgiverens soliditetsgrad (egenkapital i forhold til de samlede aktiver x 100), som minimum skal være 25 % i tilbudsgiverens seneste regnskabsår.

Bemærk, at FMI forud for tildeling af Aftalen kræver dokumentation til at verificere de i ESPD'en angivne oplysninger i henhold til Udbudslovens §§151-155 (Lov nr.1564 af 15.12.2015).

Tilbudsgiveren kan bero sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, uanset den retlige karakter af forbindelserne mellem tilbudsgiveren og den enhed tilbudsgiveren baserer sig på. Hvor en tilbudsgiver ønsker at basere sig på andre enheders kapacitet, skal tilbudsgivere overfor FMI vise, at tilbudsgiveren vil have rådighed over de nødvendige ressourcer, for eksempel ved at vedlægge en erklæring eller anden dokumentation fra disse enheder, hvor enhederne bekræfter deres retlige forpligtelse i at sikre de nødvendige ressourcer i kontraktens løbetid. Såfremt en sådan dokumentation ikke er vedlagt, kan FMI ikke tage de andre enheders kapacitet i betragtning jf. Udbudsloven §144 (Lov nr.1564 af 15.12.2015).

Der henvises yderligere til udbudsbekendtgørelsens afsnit VI.3 vedr. støtteerklæringer.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Soliditetsgraden (egenkapital i forhold til de samlede aktiver x 100), skal som minimum være 25 % i seneste regnskabsår.

 

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Tilbudsgiver skal vedlægge oplysninger om tilbudsgivers tekniske kapacitet i form af en liste over tilbudsgivers betydeligste lignende leverancer indenfor de seneste 2 år med beskrivelse af leverancen, angivelse af beløb og tidspunkt samt modtageren af ydelsen.

Oplysningerne skal angives i ESPD'ens del IV.C.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Tilbudsgiver skal dokumentere erfaring med levering af sanitetsforbrugsartikler til enten en offentlig myndighed eller til en privat virksomhed. Denne erfaring dokumenteres med minimum to (2) lignende tidligere leverancer frareferencelisten, der er foretaget inden for de seneste 2 år.

Listen over de betydeligste leverancer, der angives i ESPD'en udgør den endelige dokumentation.

Tilbudsgiveren kan bero sig på andre enheders tekniske formåen, uanset den retlige karakter af forbindelserne mellem tilbudsgiveren og den enhed tilbudsgiveren baserer sig på. Hvor en tilbudsgiver ønsker at basere sig på andre enheders kapacitet, skal tilbudsgiveren overfor FMI vise, at denne vil have rådighed over de nødvendige ressourcer, for eksempel ved at vedlægge en erklæring eller anden dokumentation fra disse enheder, hvor enhederne bekræfter deres retlige forpligtelse i at sikre de nødvendige ressourcer i kontrakts løbetid.

Der henvises yderligere til udbudsbekendtgørelsens afsnit VI.3) vedr. støtteerklæringer.

 

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

 

Der henvises til udbudsmaterialet vedr. betalingsbetingelser. Fakturering skal ske i henhold til gældende dansk lovgivning om offentlige betalinger. For nuværende gælder Lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 (Lov om offentlige betalinger mv.), som påkræver elektronisk fakturering. De præcise betingelser er fastlagt i Aftalen.

Der stilles ikke krav til tilbudsgiverens juridiske form. Såfremt Aftalen bliver tildelt til en gruppe af leverandører (eks. et konsortium), skal deltagerne i det pågældende konsortium påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en repræsentant for konsortiet.

 

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2015/S 123-224875
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 01/09/2016
Tidspunkt: 13:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 3 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud
Dato: 01/09/2016
Tidspunkt: 13:00

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

 

Ifølge udbudsloven § 148 stk. 1 (lov nr. 1564 af 15.12.2015) skal FMI kræve at tilbudsgivere udfylder ESPD'en som foreløbig dokumentation for, at tilbudsgiveren overholder kravene der er oplistet i § 148, stk. 1. Der henvises til den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelses vejledning om det fælles europæiske udbudsdokument,(http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf.)

Tilbudsgiver kan yderligere hente vejledning til udfyldelse af den elektroniske ESPD på: http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Offentlig%20konkurrence/Vejledning%20om%20eESPD/Vejledning%20eESPD.pdf.

XML-filen er tilgængelig sammen med det resterende udbudsmateriale på http://permalink.mercell.com/57987621.aspx

XML-filen importeres på https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/welcome, hvorefter ESPD'en udfyldes og eksporteres.

Ansøgeren skal udfylde ESPD'ens Del II A, B og C, Del III A, B og C samt Del IV B og C.

Vær opmærksom på, i relation til nærværende Udbudsbekendtgørelse afsnit III.1.2) og III.1.3), at såfremt tilbudsgiveren beror sig på andre enheders kapacitet, skal tilbudsgiveren sikre, at FMI modtager tilbudsgiverens ESPD sammen med separate ESPD'er for hver af de enheder, som tilbudsgiveren beror sig på. Yderligere skal tilbudsgiveren i den givne situation overfor FMI vise, at denne vil have rådighed over de nødvendige ressourcer, eksempelvis ved at vedlægge en erklæring eller anden dokumentation fra disse enheder, hvor enhederne bekræfter deres retlige forpligtelse i at sikre de nødvendige ressourcer i kontrakts løbetid. Dette kan eks. være ved at udfylde støtteerklæringsformularen, som er vedlagt udbudsbetingelserne som bilag III. Det er vigtigt at bemærke, at støtteerklæringsformularen og de tilhørende støtteerklæringer, skal udfyldes i tillæg til ESPD dokumentet for de enkelte enheder. FMI opfordrer tilbudsgiverne til at bruge denne formular, når de indsender deres tilbud (hvis de beror sig på andre enheders kapacitet). Det understreges dog samtidig, at det er alene tilbudsgiveren, der er ansvarlig for, at de indsendte oplysningerne opfylder kravene.

Såfremt en gruppe af leverandører deltager samlet, eksempelvis som konsortium, skal hver enkelt enhed udfylde en separat ESPD med den i ESPD'ens del II-IV påkrævede dokumentation.

Forud for beslutning om tildeling af Rammeaftalen, skal tilbudsgiveren indsende dokumentation for de oplysninger der er anført i det fælles europæiske udbudsdokument, jf. §§ 151-155 i udbudsloven. FMI forbeholder sig endvidere ret til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at anmode om at en tilbudsgiver indsender dokumentation, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. FMI vil fastsætte en passende frist for indsendelse af denne dokumentation.

FMI skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbuddet, hvis tilbudsgiveren er omfattet af en af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i §§ 135 og 136 i udbudsloven. Der henledes særlig opmærksomhed på, at visse tidligere frivillige udelukkelsesgrunde er blevet gjort obligatoriske jf. § 136 i førnævnte lov.

FMI kan ikke udelukke en tilbudsgiver som er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i §§ 135-136 i udbudsloven, hvis tilbudsgiver indsender tilstrækkelig dokumentation for, at han er pålidelig. Dette gælder, selvom enheden er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene, jf. § 138 i førnævnte lov. Udelukkelse på grundlag af udelukkelsesgrundene kan kun ske, hvis FMI har meddelt tilbudsgiveren, at han er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis tilbudsgiveren inden for en af FMI fastsat passende tidsfrist ikke har indsendt tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed. Med hensyn til, hvad der kræves som tilstrækkeligt dokumentation henvises til § 138, stk. 3, i udbudsloven.

FMI har mulighed for at berigtige tilbud jf. Udbudsloven § 159 stk. 5.

Eventuelle spørgsmål og svar med hensyn til udbudsproceduren vil blive gjort tilgængelige på Mercell.

 

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud (The Complaints Board for Public Procurement)
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291000
VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Håndhævelseslovens § 7 fastsætter følgende klagefrister for EU-udbud, som ordregiver henholder sig til:

(1) Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, jf. Håndhævelseslovens § 2, stk. 1, nr. 1, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.

(2) Klager over andet end ordregivers prækvalifikationsbeslutninger under nr. (1) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

— 45 dage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, hvor fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

— 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.

— 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. Håndhævelseslovens § 2, stk. 2.

(3) Klager over kontraktindgåelse uden gennemførelse af udbud efter Håndhævelseslovens § 4 skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse EU-Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EU-Tidende.

Ovenstående gælder også for sagsanlæg ved domstolene om, at de regler, der er nævnt i Håndhævelseslovens § 1, stk. 2, nr. 1 og 2, er overtrådt, og sagsøgeren ikke forinden har indgivet klage til Klagenævnet for Udbud herom.

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (The Danish Competition and Consumer Authority)
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
13/06/2016

Send til en kollega

0.047