Fakta om udbudet
Udbyder
The Danish Defence Acquisition and Logistics Organization (DALO)
Sanitetsforbrugsartikler
The Danish Defence Acquisition and Logistics Organization (DALO)
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Lars Mygind
E-mail: FMT-ID-S209@mil.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://permalink.mercell.com/57987621.aspx
Internetadresse for køberprofilen: http://www.forsvaret.dk
Del II: Genstand
Sanitetsforbrugsartikler.
FMI ønsker at indkøbe sanitetsforbrugsartikler ved at udbyde denne rammeaftale, som omfatter i alt 11 varekategorier: Handsker, Luftvejshåndtering, Instrumenter, Vask og desinfektion, Suturer, Sprøjter, Kanyler, Kanyleboks, Kitler, mundbind, huer og afdækning, Plastre og bandager og Iltbehandling.
Udbuddet gennemføres som et sortimentsudbud, hvilket indebærer, at der er tale om anskaffelse af et stort antal varenumre inden for flere varekategorier. De oplistede varer I de 11 underkategorier udgør et repræsentativt udsnit af FMI forventet vareforbrug, som er udarbejdet på baggrund af en gennemført analyse for at afdække forbruget I de enkelte kategorier de seneste ca. 15 måneder. Ordregiver har valgt at gennemføre denne opgave digitalt igennem Mercell Danmark A/S. For at deltage i opgaven kopieres dette link til din internet browser: http://permalink.mercell.com/57987621.aspx Her tilmelder du dig opgaven ved at trykke på ikonet foroven: »Meld din interesse«. Såfremt du ikke er licenshaver hos Mercell Danmark A/S skal du udfylde en registrering af dit firma. Denne registrering er nødvendig for din videre deltagelse og er uden omkostninger. Efter afsendelse af registreringen har du gratis adgang til alle udbudsdokumenter. Du vil modtage login koder til www.mercell.dk indenfor normal arbejdstid og kan derefter afsende dit tilbud/ansøgning.
FMI har besluttet ikke at opdele rammeaftalen i delkontrakter pga. aftalens omfang og yderligere opdeling vil forøge omkostningerne herunder bl.a. logistiske og administrative omkostninger. Aftalen indgås af FMI. Alle dele af Forsvarsministeriet og Forsvarsministeriets koncern, inkl. alle dele af det danske forsvar undergivet Forsvarschefens kommando er dog berettiget til at benytte rammeaftalen.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Kandidaten skal bruge det fælles europæiske udbudsdokument (herefter benævnt som ESPD) som foreløbigt bevis på, at kandidaten opfylder nedenstående minimumskrav med hensyn til de standarder, der kræves, jf. § 148, stk. 1 i Udbudsloven (lov nr.1564 af 15.12.2015, som findes på www.retsinformation.dk).
Forud for tildeling af den endelige rammeaftale skal den pågældende tilbudsgiver, som FMI har besluttet at tildele rammeaftalen, indsende dokumentation for oplysningerne, der er angivet i ESPD'en i henhold til § 151 i den nævnte lov. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning vedrørende det fælles europæiske udbudsdokument, som er tilgængelig på:http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf
Tilbudsgiver skal vedlægge oplysninger om økonomisk og finansiel kapacitet i form af oplysninger om tilbudsgiverens soliditetsgrad i seneste regnskabsår. Oplysningerne skal angives i ESPD'ens del IV, B, hvor Soliditetsgraden indsættes i boksen »Nøgletal« og regnskabsår i boksen »Beskrivelse«. Det er et mindstekrav at tilbudsgiverens soliditetsgrad (egenkapital i forhold til de samlede aktiver x 100), som minimum skal være 25 % i tilbudsgiverens seneste regnskabsår.
Bemærk, at FMI forud for tildeling af Aftalen kræver dokumentation til at verificere de i ESPD'en angivne oplysninger i henhold til Udbudslovens §§151-155 (Lov nr.1564 af 15.12.2015).
Tilbudsgiveren kan bero sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, uanset den retlige karakter af forbindelserne mellem tilbudsgiveren og den enhed tilbudsgiveren baserer sig på. Hvor en tilbudsgiver ønsker at basere sig på andre enheders kapacitet, skal tilbudsgivere overfor FMI vise, at tilbudsgiveren vil have rådighed over de nødvendige ressourcer, for eksempel ved at vedlægge en erklæring eller anden dokumentation fra disse enheder, hvor enhederne bekræfter deres retlige forpligtelse i at sikre de nødvendige ressourcer i kontraktens løbetid. Såfremt en sådan dokumentation ikke er vedlagt, kan FMI ikke tage de andre enheders kapacitet i betragtning jf. Udbudsloven §144 (Lov nr.1564 af 15.12.2015).
Der henvises yderligere til udbudsbekendtgørelsens afsnit VI.3 vedr. støtteerklæringer.
Soliditetsgraden (egenkapital i forhold til de samlede aktiver x 100), skal som minimum være 25 % i seneste regnskabsår.
Tilbudsgiver skal vedlægge oplysninger om tilbudsgivers tekniske kapacitet i form af en liste over tilbudsgivers betydeligste lignende leverancer indenfor de seneste 2 år med beskrivelse af leverancen, angivelse af beløb og tidspunkt samt modtageren af ydelsen.
Oplysningerne skal angives i ESPD'ens del IV.C.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Tilbudsgiver skal dokumentere erfaring med levering af sanitetsforbrugsartikler til enten en offentlig myndighed eller til en privat virksomhed. Denne erfaring dokumenteres med minimum to (2) lignende tidligere leverancer frareferencelisten, der er foretaget inden for de seneste 2 år.
Listen over de betydeligste leverancer, der angives i ESPD'en udgør den endelige dokumentation.
Tilbudsgiveren kan bero sig på andre enheders tekniske formåen, uanset den retlige karakter af forbindelserne mellem tilbudsgiveren og den enhed tilbudsgiveren baserer sig på. Hvor en tilbudsgiver ønsker at basere sig på andre enheders kapacitet, skal tilbudsgiveren overfor FMI vise, at denne vil have rådighed over de nødvendige ressourcer, for eksempel ved at vedlægge en erklæring eller anden dokumentation fra disse enheder, hvor enhederne bekræfter deres retlige forpligtelse i at sikre de nødvendige ressourcer i kontrakts løbetid.
Der henvises yderligere til udbudsbekendtgørelsens afsnit VI.3) vedr. støtteerklæringer.
Der henvises til udbudsmaterialet vedr. betalingsbetingelser. Fakturering skal ske i henhold til gældende dansk lovgivning om offentlige betalinger. For nuværende gælder Lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 (Lov om offentlige betalinger mv.), som påkræver elektronisk fakturering. De præcise betingelser er fastlagt i Aftalen.
Der stilles ikke krav til tilbudsgiverens juridiske form. Såfremt Aftalen bliver tildelt til en gruppe af leverandører (eks. et konsortium), skal deltagerne i det pågældende konsortium påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en repræsentant for konsortiet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Ifølge udbudsloven § 148 stk. 1 (lov nr. 1564 af 15.12.2015) skal FMI kræve at tilbudsgivere udfylder ESPD'en som foreløbig dokumentation for, at tilbudsgiveren overholder kravene der er oplistet i § 148, stk. 1. Der henvises til den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelses vejledning om det fælles europæiske udbudsdokument,(http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf.)
Tilbudsgiver kan yderligere hente vejledning til udfyldelse af den elektroniske ESPD på: http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Offentlig%20konkurrence/Vejledning%20om%20eESPD/Vejledning%20eESPD.pdf.
XML-filen er tilgængelig sammen med det resterende udbudsmateriale på http://permalink.mercell.com/57987621.aspx
XML-filen importeres på https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/welcome, hvorefter ESPD'en udfyldes og eksporteres.
Ansøgeren skal udfylde ESPD'ens Del II A, B og C, Del III A, B og C samt Del IV B og C.
Vær opmærksom på, i relation til nærværende Udbudsbekendtgørelse afsnit III.1.2) og III.1.3), at såfremt tilbudsgiveren beror sig på andre enheders kapacitet, skal tilbudsgiveren sikre, at FMI modtager tilbudsgiverens ESPD sammen med separate ESPD'er for hver af de enheder, som tilbudsgiveren beror sig på. Yderligere skal tilbudsgiveren i den givne situation overfor FMI vise, at denne vil have rådighed over de nødvendige ressourcer, eksempelvis ved at vedlægge en erklæring eller anden dokumentation fra disse enheder, hvor enhederne bekræfter deres retlige forpligtelse i at sikre de nødvendige ressourcer i kontrakts løbetid. Dette kan eks. være ved at udfylde støtteerklæringsformularen, som er vedlagt udbudsbetingelserne som bilag III. Det er vigtigt at bemærke, at støtteerklæringsformularen og de tilhørende støtteerklæringer, skal udfyldes i tillæg til ESPD dokumentet for de enkelte enheder. FMI opfordrer tilbudsgiverne til at bruge denne formular, når de indsender deres tilbud (hvis de beror sig på andre enheders kapacitet). Det understreges dog samtidig, at det er alene tilbudsgiveren, der er ansvarlig for, at de indsendte oplysningerne opfylder kravene.
Såfremt en gruppe af leverandører deltager samlet, eksempelvis som konsortium, skal hver enkelt enhed udfylde en separat ESPD med den i ESPD'ens del II-IV påkrævede dokumentation.
Forud for beslutning om tildeling af Rammeaftalen, skal tilbudsgiveren indsende dokumentation for de oplysninger der er anført i det fælles europæiske udbudsdokument, jf. §§ 151-155 i udbudsloven. FMI forbeholder sig endvidere ret til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at anmode om at en tilbudsgiver indsender dokumentation, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. FMI vil fastsætte en passende frist for indsendelse af denne dokumentation.
FMI skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbuddet, hvis tilbudsgiveren er omfattet af en af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i §§ 135 og 136 i udbudsloven. Der henledes særlig opmærksomhed på, at visse tidligere frivillige udelukkelsesgrunde er blevet gjort obligatoriske jf. § 136 i førnævnte lov.
FMI kan ikke udelukke en tilbudsgiver som er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i §§ 135-136 i udbudsloven, hvis tilbudsgiver indsender tilstrækkelig dokumentation for, at han er pålidelig. Dette gælder, selvom enheden er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene, jf. § 138 i førnævnte lov. Udelukkelse på grundlag af udelukkelsesgrundene kan kun ske, hvis FMI har meddelt tilbudsgiveren, at han er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis tilbudsgiveren inden for en af FMI fastsat passende tidsfrist ikke har indsendt tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed. Med hensyn til, hvad der kræves som tilstrækkeligt dokumentation henvises til § 138, stk. 3, i udbudsloven.
FMI har mulighed for at berigtige tilbud jf. Udbudsloven § 159 stk. 5.
Eventuelle spørgsmål og svar med hensyn til udbudsproceduren vil blive gjort tilgængelige på Mercell.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291000
Håndhævelseslovens § 7 fastsætter følgende klagefrister for EU-udbud, som ordregiver henholder sig til:
(1) Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, jf. Håndhævelseslovens § 2, stk. 1, nr. 1, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.
(2) Klager over andet end ordregivers prækvalifikationsbeslutninger under nr. (1) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
— 45 dage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, hvor fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
— 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
— 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. Håndhævelseslovens § 2, stk. 2.
(3) Klager over kontraktindgåelse uden gennemførelse af udbud efter Håndhævelseslovens § 4 skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse EU-Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EU-Tidende.
Ovenstående gælder også for sagsanlæg ved domstolene om, at de regler, der er nævnt i Håndhævelseslovens § 1, stk. 2, nr. 1 og 2, er overtrådt, og sagsøgeren ikke forinden har indgivet klage til Klagenævnet for Udbud herom.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000