1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Region Syddanmark
Køberens retlige status
:
Regional myndighed
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Leverancekontrakten omfatter levering, service og support mm. af Steril containere.
Beskrivelse
:
Der skal indkøbes sterilcontainere og transportcontainere, som skal anvendes i forbindelse med ibrugtagning af den nye Logistik- og Sterilcentral til det nye OUH. Sterilcontainere skal anvendes i det automatiserede sterillager og har en forventet levetid på ca. 10-12 år, hvor der er mulighed for reparation/ombytning og tilkøb af filtre og andre reservedele i produktets levetid. Der er desuden option på yderligere tilkøb af containere i den 10 årige periode.
Identifikator for proceduren
:
9df33d86-7c50-4083-b14a-d6ca2473ba38
Intern ID
:
Indkøb af Sterilcontainere
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
33191000
Udstyr til sterilisation, desinfektion og hygiejne
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
J.B. Winsløvs vej 4
By
:
Odense C
Postnummer
:
5000
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Leverancekontrakten omfatter levering, service og support mm. af Steril containere.
Beskrivelse
:
Der skal indkøbes sterilcontainere og transportcontainere, som skal anvendes i forbindelse med ibrugtagning af den nye Logistik- og Sterilcentral til det nye OUH. Sterilcontainere skal anvendes i det automatiserede sterillager og har en forventet levetid på ca. 10-12 år, hvor der er mulighed for reparation/ombytning og tilkøb af filtre og andre reservedele i produktets levetid. Der er desuden option på yderligere tilkøb af containere i den 10 årige periode.
Intern ID
:
1
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
33191000
Udstyr til sterilisation, desinfektion og hygiejne
Valgmuligheder
:
Beskrivelse af optioner
:
Optioner for yderligere løbende tilkøb af sterilcontainere og tilbehør.
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
J.B. Winsløvs vej 4
By
:
Odense C
Postnummer
:
5000
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
120
Måneder
5.1.6.
Generelle oplysninger
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
Følgende gælder, hvis udbuddet er et offentligt udbud: Klage skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt (fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort), og 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Klage over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen (miniudbud) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Samtidig med klagens fremsendelse til Klagenævnet for Udbud skal klageren sende en kopi af klagen med bilag til ordregiveren, gerne pr. e-mail. Følgende gælder, hvis der er tale om et begrænset udbud, et udbud med forhandling, en konkurrencepræget dialog eller et innovationspartnerskab: Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Andre klager skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt (fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort), og 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Klage over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen (miniudbud) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Samtidig med klagens fremsendelse til Klagenævnet for Udbud skal klageren sende en kopi af klagen med bilag til Ordregiveren, gerne pr. e-mail.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Region Syddanmark
Organisation, der udfører betalingen
:
Region Syddanmark
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Region Syddanmark
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
27 971 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
Det følger af udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2, at en ordregiver kan anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse, når bygge- og anlægsarbejderne, varerne eller tjenesteydelserne kun kan leveres af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager. … Det er Region Syddanmarks vurdering, at regionen kan anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af følgende årsager (hver for sig og tilsammen): Sterilcontaineren kan kun leveres af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager, jf. udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 og stk.4. 1) Det automatiserede anlæg kræver at låget på sterilcontaineren kan aftages automatisk, samt at den valgte container passer til det øvrige tekniske materiale, så som gribefunktion, transport på palletter, passe til de installerede hylder, både i forhold til højde og bredde, hvilket ikke er muligt ved valg af anden sterilcontainerløsning. Derudover er der krav om at sterilcontainere kan vaskes med filtre, så der undgås unødig manuel behandling og ændring af det tilrettelagt flow. Andre tilsvarende sterilcontaineren opfylder ikke kravet om at de skal kunne vaskes med filter – hvilket vil betyde øget manuel behandling og ændre hele forudsætningen for håndteringen samt kapacitetskravene til Sterilcentralen. Ændring af sterilcontainernes størrelser vil betyde at flowet til operationsstuerne bliver udfordret, da disse containere er større og derfor ikke kan indeholde samme mængde containere i en Casecart. Altså vil det betyde kapacitetsændringer for hele Sterillageret samt ændret kapacitet i forhold til den samlede logistik kapacitet på det Nye OUH. 2) På det tidspunkt kontrakten blev indgået for bygningen Logistik- og sterilcentralen, inklusiv det automatiseret lager var der to leverandører på markedet som kunne anvendes til den tilbudte tekniske løsning. Herefter har den ene leverandør meddelt at de trækker deres produktion tilbage og at det udgår af markedet i starten af 2025. Dette gør at der nu kun er én leverandør på det europæiske marked som kan anvendes til den tekniske løsning i Logistik- og Sterilcentralen samt opfylde kravet i forhold til løbende udskiftning / vedligehold i produktets levetid.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
B Braun Medical A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Sterilcontainer
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
27 971 000,00
DKK
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Sterilcontainere
Titel
:
Sterilcontainere og transportcontainere til Logistik- og Sterilcentral til det nye OUH.
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
15/11/2024
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Region Syddanmark
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Region Syddanmark
Registreringsnummer
:
29190909
Afdeling
:
Odense Universitetshospital
Postadresse
:
J.B. Winsløv vej 4
By
:
Odense
Postnummer
:
5000
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Helle Holst Hansen
Telefon
:
+45 21305847
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405708
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
B Braun Medical A/S
Registreringsnummer
:
20323449
Postadresse
:
Dirch Passers Allé 27 – 3. sal
By
:
Frederiksberg
Postnummer
:
2000
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Division Manager - Tina Linhus
Telefon
:
+45 22624274
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
3252fb74-5db7-4572-a0fb-14b4a78fd87a
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
18/11/2024
16:01:14 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
18/11/2024
16:01:14 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
709205-2024
EUT-S-nummer
:
226/2024
Offentliggørelsesdato
:
20/11/2024