1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Aarhus Kommune
Køberens retlige status
:
Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
1.1.
Køber
Officielt navn
:
ODD FELLOWPLEJEHJEMMET SCT OLAF
Køberens retlige status
:
Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Løftestole
Beskrivelse
:
Aftale vedrørende levering af Løftestole inkl. tilbehør og reservedele hertil.
Identifikator for proceduren
:
22cf2cf9-98c6-4dc7-828e-a58b45d2f43a
Intern ID
:
403063
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
33000000
Medicinsk udstyr, lægemidler og produkter til personlig pleje
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
33190000
Diverse medicinske apparater og produkter,
33100000
Medicinsk udstyr,
33196200
Hjælpemidler til handicappede,
33196100
Hjælpemidler til ældre,
33196000
Medicinske hjælpemidler
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Løftestole
Beskrivelse
:
Aftale vedrørende levering af Løftestole inkl. tilbehør og reservedele hertil.
Intern ID
:
403063
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
33000000
Medicinsk udstyr, lægemidler og produkter til personlig pleje
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
33190000
Diverse medicinske apparater og produkter,
33100000
Medicinsk udstyr,
33196200
Hjælpemidler til handicappede,
33196100
Hjælpemidler til ældre,
33196000
Medicinske hjælpemidler
Valgmuligheder
:
Beskrivelse af optioner
:
Aftalen træder i kraft den 01.06.2025 og er uopsigelig for begge parter indtil den 31.05.2027, jf. dog rammeaftalens afsnit 22 Misligholdelse og afsnit 23 Ophævelse og opsigelse af Aftalen. Aarhus Kommune kan forlænge Aftalen maksimalt to gange. Hver forlængelse kan være på op til 12 måneder. Den samlede forlængelse kan således maksimalt udgøre 24 måneder i alt.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
01/06/2025
Varigheds slutdato
:
31/05/2029
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Aarhus Kommune forventer ikke, at omsætningen på rammeaftalen vil overstige 4.264.624 kr., hvilket således er rammeaftalens maksimale værdi. Den maksimale værdi er udtryk for den anslåede værdi i den maksimale aftaleperiode på 4 år tillagt en usikkerhedsmargin på 30 % grundet usikkerhed i hvor mange borgere, der reelt har behov for det pågældende produkt.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Beskrivelse
:
Tildelingskriteriet er Pris
Vægtning (procentdel, præcis)
:
100
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
Har ordregiveren fulgt proceduren i lov om Klagenævnet for Udbud § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere
:
Den selvejende instituation, Plejehjemmet Sct. Olaf, Hjulbjergvej 58, 8270 Højbjerg, er omfattet af rammeaftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Aarhus Kommune
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående miljøbeskyttelse på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Aarhus Kommune
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående sikkerhed på arbejdspladsen og arbejdsvilkår på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Aarhus Kommune
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Aarhus Kommune
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Aarhus Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Aarhus Kommune, ODD FELLOWPLEJEHJEMMET SCT OLAF
Organisation, der udfører betalingen
:
Aarhus Kommune, ODD FELLOWPLEJEHJEMMET SCT OLAF
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Aarhus Kommune
TED eSender
:
Comdia ApS
6.
Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne procedure
:
4 264 624,00
DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi
:
3 280 480,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
Aarhus Kommune agter at indgå en 4-årig rammeaftale med Direct Healthcare Group (DHG) om levering af Raizer løftestol. I henhold til Aarhus Kommunes strategi om at fremme brugen af velfærdsteknologi på plejehjem har kommunen siden 2016, som led i projektet ”Mere Velfærdsteknologi på Plejehjem”, anvendt specifikke løftestole til sikring af en tryg og skånsom hjælp af borgere til at komme op efter fald. Denne tilgang er valgt for at optimere både borgernes komfort og sikkerhed samt at reducere plejepersonalets fysiske belastning i forbindelse med denne type opgaver. Før indkøbet blev der udført en grundig behovsafdækning samt omfattende test og vurdering af forskellige hjælpemidler. Ved vurderingen blev det anset som afgørende, at den valgte løsning skulle minimere behovet for manuel håndtering af borgeren, hvilket omfatter krav til nem placering under borgeren og effektiv hjælp til en siddende stilling, samt at borgens sikkerhed og tryghed ligeledes var afgørende. Formålet med disse kriterier var at sikre plejepersonalets ergonomi og reducere risikoen for arbejdsrelaterede belastningsskade, samtidig med at borger trygt og sikkert kunne hjælpes efter fald Erfaringer fra tidligere faldsituationer har desuden afsløret, at fald ofte sker på steder med begrænset plads, hvor der ikke altid er mulighed for at tilgå borgeren fra begge sider. Det var derfor et ufravigeligt krav, at løsningen skulle kunne placeres direkte under borgeren uden behov for plads på begge sider eller yderligere manuel håndtering. Som led i kommunens arbejdsmiljøpolitik og for at forebygge arbejdsrelaterede skader har kommunen også tidligere gennemført projekter som "Sikre Forflytninger" og det EU-finansierede projekt Safe Transfer Techniques. Begge projekter understøtter behovet for værktøjer og hjælpemidler, der effektivt kan reducere risikoen for arbejdsskader, især i forbindelse med forflytning og håndtering af fald. På baggrund af de opstillede krav valgte Aarhus Kommune Raizer-løftestolen fra DHG, som markedsdialog og test har påvist kan placeres under borgeren uden behov for manuel håndtering, hvilket reducerer plejepersonalets fysiske belastning betydeligt. Raizer blev vurderet som den eneste løsning, hvor der ikke sker en fysisk håndtering af borger. Alle alternative produkter kræver, at personalet skal have plads på begge sider af borgeren, samt at borger håndteres manuelt til sideleje og vendes eller trækkes over på produktet. Dette er meget uhensigtsmæssig og pladskrævende, hvilket kan kompromittere personalets arbejdsstillinger og dermed arbejdssikkerheden. Raizer-løftestolens fleksible design og evne til at operere i trange omgivelser er derfor vurderet som en afgørende nødvendighed i kommunens arbejds- og plejemiljø. Kommunen har på baggrund af en ny og aktuel søgning i HMI-basen og via ny markedsanalyse fastslået, at der aktuelt kun er én leverandør på markedet, hvor man uden belastning af personale kan placere løftestolen under borger. Gennem markedsdialog er det blevet bekræftet, at kun én leverandør, DHG, opfylder de specifikke krav om placering af løftestolen under borgeren uden behov for manuel vending. Dette valg sikrer dermed, at kommunens krav til både borgernes sikkerhed og plejepersonalets arbejdsmiljø imødekommes optimalt. Grundet manglende konkurrence offentliggøres nærværende profylaksebekendtgørelse iht. klagenævnslovens § 4. Rammeaftalen vil først blive indgået efter udløb af standstill-perioden, der udløber ved udgangen af den 10. dag efter bekendtgørelsens offentliggørelse.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
4 264 624,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
3 280 480,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Direct Healthcare Group Danmark A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
85485
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
3 280 480,00
DKK
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
85485
Titel
:
Løftestole / Direct Healthcare Group Danmark A/S
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
20/12/2024
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Aarhus Kommune
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Aarhus Kommune
Registreringsnummer
:
55133018
Postadresse
:
Rådhuspladsen 2
By
:
Aarhus C
Postnummer
:
8000
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Stine Dirksen
Telefon
:
+45 89402000
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående miljøbeskyttelse på det sted, hvor kontrakten skal udføres
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående sikkerhed på arbejdspladsen og arbejdsvilkår på det sted, hvor kontrakten skal udføres
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
ODD FELLOWPLEJEHJEMMET SCT OLAF
Registreringsnummer
:
27776817
Postadresse
:
Hjulbjergvej 58
By
:
Højbjerg
Postnummer
:
8270
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Stine Dirksen
Telefon
:
+45 89402000
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-1000
Officielt navn
:
Comdia ApS
Registreringsnummer
:
33501404
Postadresse
:
Lindvedvej 73
By
:
Odense S
Postnummer
:
5260
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 7199 3672
Denne organisations roller
:
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 7240 5600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 4171 5000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Direct Healthcare Group Danmark A/S
Registreringsnummer
:
27225780
Postadresse
:
Stensmosevej 24 C
By
:
Albertslund
Postnummer
:
2620
Landsdel (NUTS)
:
Østsjælland
(
DK021
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
41991042
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
e76de32b-e034-46f0-b83d-f54d17ca2ff6
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
03/01/2025
12:42:56 (UTC+1)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
4333-2025
EUT-S-nummer
:
3/2025
Offentliggørelsesdato
:
06/01/2025