Fakta om udbudet
Udbyder
Region Syddanmark
Udbud vedrørende drift af almen lægepraksis i Vejle Midtby
Region Syddanmark
Sociale og andre specifikke tjenesteydelser – offentlige kontrakter
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
29190909
Damhaven 12
Vejle
7100
Danmark
Kontaktperson: Jannie Kramer
Telefon: +45 76631000
E-mail: indkobsservice@rsyd.dk
NUTS-kode: DK03
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.regionsyddanmark.dk
29190909
Damhaven 12
Vejle
7100
Danmark
Kontaktperson: Jannie Kramer
Telefon: +45 76631000
E-mail: jannie.kramer@rsyd.dk
NUTS-kode: DK03
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.rsyd.dk
Del II: Genstand
Udbud vedrørende drift af almen lægepraksis i Vejle Midtby.
Region Syddanmark ønsker at indgå aftale om drift af almen lægepraksis i Vejle Midtby pr. 1.11.2017.
Der udbydes en patientkapacitet på op til 4 000 patienter.
7100 Vejle.
Region Syddanmark ønsker at indgå aftale om drift af almen lægepraksis i 7100 Vejle Midtby pr. 1.11.2017.
Der udbydes en patientkapacitet på op til 4 000 patienter.
En læge med ca. 1 600 tilmeldte patienter i Vejle Midtby, har meddelt sit ophør pr. den 31.10.2017. Situationen er den, at samtlige læger i Vejle Midtby har lukket for tilgang, og at patienterne derfor ikke kan fordeles til andre praksis, ligesom der ikke længere er mulighed for frit lægevalg i Vejle Midtby, idet de eneste aktuelt åbne praksis i Vejle-området er beliggende i Jelling, Bredsten, Give og Børkop.
Regionen forsøger sideløbende med dette udbud afsætte det ledig-blevne ydernummer med de tilhørende ca. 1 600 patienter til læger, der vil praktisere under overenskomsten. Det har ikke indtil videre været muligt at finde en praksis eller en læge, der er interesseret heri, hvilket er baggrunden for, at der nu iværksættes et udbud.
Der er aktuelt ca. 1 600 patienter tilmeldt den læge, som har meddelt sit ophør, men Region Syddanmark giver ingen garanti for antallet af patienter, idet dette antal er variabelt. Tilbudsgiver er uanset ændringer i ovennævnte estimerede antal patienter, forud for, eller efter tilbudsfristens udløb, ikke berettiget til at tilbagekalde sit afgivne tilbud.
Baggrunden for, at der udbydes en patientmasse på op til 4 000 tilmeldte patienter, selvom der aktuelt kun er ca. 1 600 »lægeløse« patienter pr. udgangen af oktober, er den, at Regionen ønsker at være på den sikre side i forhold til lægedækningen i Vejle Midtby, såfremt yderligere en eller flere læger meddeler sit ophør, uden at patienterne kan fordeles til andre praksis eller læger i Vejle Midtby.
Regionen ønsker ligeledes, at der igen kommer frit lægevalg i Vejle Midtby, ligesom tilflyttere til Vejle skal kunne tilmeldes en praktiserende læge, hvorfor en udbudsklinik skal kunne rumme et vist antal patienter, hvis det viser sig nødvendigt.
I relation til det forventede antal patienter, kan det oplyses, at en eksisterende lægepraksis i Vejle Midtby forventeligt åbner for tilgang af ca. 1 600 patienter pr. 1.1.2018 eller lidt senere. Dette er ikke endeligt afklaret, men forventes at være afklaret inden fristen for at stille spørgsmål til udbudsmaterialet foreligger.
Leverandøren skal til enhver tid sikre den nødvendige bemanding i hele klinikkens åbningstid, og tilpasse denne, afhængigt af antallet af tilmeldte patienter jf. kontraktbilag 1, Kravspecifikation.
Leverandøren må ikke holde lukket på andre dage end lørdage, søndage og helligdage. Der er således ikke adgang for Leverandøren til at holde f.eks. ferielukket.
Leverandøren skal selv finde lokaler og indkøbe udstyr mv., hvorfra praksis kan drives. Dette udbud adskiller sig således fra andre lignende udbud, hvor regionen har udbudt drift af en konkret praksis. Regionen stiller således ikke faciliteter af nogen art til rådighed for leverandøren.
Regionen har option på ydelser angivet i Kontraktbilag 9, på de i kontrakten aftalte vilkår. Kunden forbeholder sig ret til at udnytte optionen fra kontraktindgåelse til kontraktstart, samt hele kontraktperioden. Udnyttelse skal varsles skriftligt med et varsel på mindst 60 dage, med mindre leverandøren tilbyder et kortere varsel, jf. kontraktbilag 1.
Region Syddanmark tager forbehold for at annullere udbuddet undervejs i processen, herunder — men ikke begrænset til — hvis der bliver mulighed for at overføre ydrenummeret til en praktiserende læge, jf. også ovenfor pkt. 2 og nedenfor pkt. 12. Ligeledes tages der forbehold for at dele af det udbudte ydrenummer frasælges undervejs i processen.
Kontraktbilag 1 beskriver Region Syddanmarks krav til den udbudte ydelse nærmere.
Det er vigtigt for regionen at understrege, at løsninger med Praktiserende Lægers Organisation (PLO) på ydernumre efter overenskomst fortsat vil blive foretrukket. Derfor forbeholder regionen sig retten til at annullere udbuddet, såfremt det viser sig, at ydernumrene (kapaciteten), der knytter sig til udbuddet, kan afhændes på sædvanlig vis.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Region Syddanmark har valgt, at Udbudslovens § 135, stk. 1-3 og § 138 skal finde anvendelse i dette udbud. Tilbudsgiver skal derfor i Udbudsbilag 1 erklære, at Tilbudsgiver ikke befinder sig i under omstændigheder som beskrevet i Udbudslovens § 135, stk. 1-3.
Det indebærer bl.a., at Tilbudsgiver ikke er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for: handlinger begået som led i kriminel organisation, bestikkelse, svig, terrorhandlinger mm., hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme, overtrædelse af lovgivningen vedr. børnearbejde og menneskehandel.
Der vil endvidere bl.a. ske udelukkelse, såfremt Tilbudsgiver har en ubetalt forfalden gæld på 100 000 DKK eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor tilbudsgiveren er etableret.
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession
Henvisning til den relevante lov eller administrative bestemmelse:
Sundhedsfagligt personale i klinikken skal have autorisation i overensstemmelse med sundhedslovgivningen.
Udkast til Kontrakt er vedlagt som en del af udbudsmaterialet. Der kan ikke tages forbehold over for bestemmelserne i udkast til kontrakt.
Leverandøren skal desuden i forbindelse med gennemførelsen af Kontrakten respektere og overholde nationale og internationale love og regler vedrørende menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption, det vil sige:
FN's deklaration om menneskerettigheder
ILO's deklaration om arbejdstagerrettigheder
Rio-deklarationen om miljø og udvikling
FN's konvention mod korruption.
Del IV: Procedure
Tildeling vil ske på baggrund af tildelingskriteriet »bedste forhold mellem pris og kvalitet«.
Del VI: Supplerende oplysninger
Udbudsmaterialet, herunder udbudsbetingelserne, offentliggøres på Ordregivers hjemmeside. Således kan udbudsmaterialet, herunder evt. rettelsesblade, downloades fra https://www.regionsyddanmark.dk/wm218399 Evt. rettelser og tilføjelser til udbudsdokumenterne samt besvarelser af spørgsmål stil til Ordregiver vil tilsvarende alene blive offentliggjort på dette sted. Interesserede virksomheder skal selv downloade udbudsdokumenterne og løbende holde sig orienteret om dette udbud på ordregivers hjemmeside.
Tilbuddet skal fremsendes/afleveres til den adresse, der fremgår af Del I.3). Antallet af eksemplarer fremgår af udbudsbetingelserne. Tilbud kan ikke fremsendes pr. e-mail.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://www.klfu.dk
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk) gælder følgende frister for indgivelse af klage angående udbud omfattet af udbudslovens afsnit III:
Klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk