Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/01136832-819c-44a0-bd88-bb0c8b79a53c/homepage
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Lægemidler
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
16-28-71-80
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Gitte Brylle
E-mail: fmi-id-sma07@mil.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/01136832-819c-44a0-bd88-bb0c8b79a53c/homepage
Internetadresse for køberprofilen: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Lægemidler.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) ønsker at indgå rammeaftale for indkøb, levering og mulighed for lagring af lægemidler.
Rammeaftale for indkøb, levering og mulighed for lagring af lægemidler (receptpligtige, håndkøbslægemidler og magistrelle lægemidler).
Aftalen skal dække størstedelen af Forsvarets lægemiddelindkøb. Det årlige budget er for 2018 omkring 4 000 000 DKK (Heri er ikke medregnet udgiften til vacciner, da de primært indkøbes direkte fra Statens Seruminstitut).
En væsentlig del af aftalen er løsningen af de logistiske udfordringer knyttet til håndtering af lægemidler. Indkøb foretages af Forsvarets fem Lokalkøbscentre på vegne af de lægemiddelrekvirerende enheder. På nuværende tidspunkt er der ca. 230 enheder, der kan rekvirere lægemidler.
Der er et ønske om fremadrettet, at hjemtage opgaven vedr. distribution af lægemidler fra leverandør til de rekvirerende enheder eller udleverende depoter til Forsvarets egen distributionsafdeling. Det ønskes imidlertid, at leverandøren kan stå for distribution til de bestillende enheder/udleverende depoter, såfremt Forsvarets egen distributionsafdeling ikke kan påtage sig opgaven eller dele heraf.
Aftalen træder i kraft 1/1-18. Såfremt udbudsprocessen endnu ikke er afsluttet inden denne dato, træder kontrakten i kraft hurtigst muligt derefter og slutdatoen rykkes ligeledes, således at aftalens varighed er 48 måneder.
Rammeaftalen er ikke opdelt i delkontrakter, idet en opdeling af et sortiment af ensartede varer, vil være bebyrdende og give uforholdsmæssige administrationsomkostninger. Rammeaftalen er indgået af FMI. Dog er enhver anden instans under Forsvarsministeriet, herunder afdelinger af det danske forsvar, som er underlagt Forsvarschefens kommando, berettiget til at anvende Rammeaftalen.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Det forudsættes at tilbudsgiver er apoteker, jf. Apotekerloven (LBK nr. 1040 af 03/09/2014) kapitel 4 samt Lægemiddelloven (LBK nr. 506 af 20.4.2013) § 60.
Der henvises til udbudsmaterialet vedrørende betalingsbetingelser. Fakturering skal ske i henhold til Bekendtgørelse af lov om offentlige betalinger m.v. (LBK nr. 798 af 28.6.2007), hvorefter der stilles et krav om elektronisk fakturering. De præcise betingelser er fastlagt i Rammeaftalen.
Der stilles ikke krav til tilbudsgiverens juridiske form.
Såfremt Rammeaftalen bliver tildelt en fælles gruppe af økonomiske aktører (et konsortium), skal deltagerne i det pågældende konsortium påtage sig solidarisk hæftelse samt udpege en repræsentant for konsortiet.
Det bemærkes, at Rammeaftalen og Bilag B til Rammeaftalen, indeholder en arbejdsklausul, som skal overholdes af tilbudsgiveren.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
ESPD er i følge Udbudsloven § 148 en betingelse for deltagelse i udbuddet. Tilbudsgiveren og hvis relevant, deltagerne i juridiske enheder, skal udfylde og benytte den elektroniske version af det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) som foreløbigt dokumentation for, ikke at være underlagt de obligatoriske udelukkelsesgrunde i medfør af §§ 135 og 136 i Udbudsloven. ESPD'en er tilgængelig som »XML-fil« via ETHICS. FMI anbefaler tilbudsgiver at benytte XML-filen i udfyldelsen af ESPD. XML-filen skal uploades til https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/welcome, hvor ESPD'en udfyldes og senere eksporteres. Ingen anden version af ESPD'en kan bruges.
FMI skal, før tildelingen af kontrakten, kræve at den tilbudsgiver, som FMI har til hensigt at tildele kontrakten til, fremviser dokumentation for de informationer angivet i ESPD'en jf. §§ 151-155 i Udbudsloven. FMI skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsprocessen hvis tilbudsgiveren er genstand for en af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i §§135 og 136 med mindre tilbudsgiveren har givet fornøden dokumentation for at tilbudsgiveren er pålidelig i henhold til § 138 i Udbudsloven. Noter venligst at visse udelukkelsesgrunde i henhold til Direktiv 2014/24/EU om offentlige udbud er blevet obligatoriske efter Udbudslovens § 136. Hvis den samme juridiske enhed er en del af, eller på anden måde deltager i flere tilbud, herunder hvor den juridiske enhed f.eks. afgiver sit eget tilbud og samtidig deltager i et konsortium, der også indsender et tilbud, skal tilbudsgiveren i så fald sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke giver mulighed for de pågældende tilbudsgivers gensidige koordinering af tilbuddene. FMI forbeholder sig i så fald ret til at anmode tilbudsgiverne om at fastslå, at de samme juridiske enheds deltagelse i flere tilbud ikke giver mulighed for koordinering af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke er gennemført handlinger, der kunne true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem tilbudsgiverne.
FMI kan, men er dog ikke forpligtiget til, anvende de retsmidler, der er fastsat i medfør af Udbudslovens § 159, stk. 5 (LOV nr. 1564 af 15.12.2015 — tilgængelig på www.retsinformation.dk) såfremt tilbuddene ikke opfylder de formelle krav i udbudsmaterialet.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud.
I henhold til § 3 i Bekendtgørelse af lov om Klagenævnet for Udbud nr. 593 af 2. juni 2016 (tilgængelig på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klager:
Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III, som ikke er omfattet af stk. 1, skal i overensstemmelse med § 7(2) i Bekendtgørelse af lov om Klagenævnet for Udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter den ordregivende myndighed har offentliggjort en bekendtgørelse om indgåede kontrakter i Den Europæiske Unions Tidende (med virkning fra dagen efter datoen for offentliggørelsen).
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har meddelt de pågældende tilbudsgivere, at den ordregivende myndighed har indgået en rammeaftale gennem genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem, forudsat at meddelelsen indeholder en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3) 6 måneder regnet fra dagen efter at ordregiveren myndighed har sendt meddelelse til de involverede tilbudsgivere om, at den ordregivende myndighed har indgået rammeaftalen, jf. § 2(2) 2 eller § 171(4) i udbudsloven, forudsat at meddelelsen indeholdt en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregivende myndighed har offentliggjort en meddelelse om sin beslutning om at opretholde kontrakten, jf. 185(2) i udbudsloven.
Klageren skal informere den ordregivende myndighed om klagen skriftligt senest samtidig med at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud med angivelse af, om klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6(4), i Bekendtgørelse af lov om Klagenævnet for Udbud.
Hvis klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12(1) i førnævnte lov.
E-mail adressen til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1.
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning vedrørende klager er tilgængelig på internet adressen der er angivet i pkt. VI.4.1.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk