Fakta om udbudet
Udbyder
Region Syddanmark, Medicoteknik
Vindere
Kontrakt vedrørende udskiftning af analyseudstyr på Sydvestjysk Sygehus Esbjerg
(02.07.2019)
Abbott Laboratories A/S
Emdrupvej 28 C
2100 København Ø
Kontrakt vedrørende udskiftning af analyseudstyr på Sydvestjysk Sygehus Esbjerg
Region Syddanmark, Medicoteknik
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
29190909
Kløvervænget 18, indgang 122
Odense C
5000
Danmark
Kontaktperson: Søren Birkenfeldt
Telefon: +45 21598410
E-mail: soeren.birkenfeldt@rsyd.dk
NUTS-kode: DK03
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.regionsyddanmark.dk
Del II: Genstand
Kontrakt vedrørende udskiftning af analyseudstyr på Sydvestjysk Sygehus Esbjerg
Region Syddanmark, Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg har til hensigt, at indgå kontrakt med Abbott Laboratories A/S om opgradering af eksisterende Architect analyseudstyr til Alinity-serien. Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg ønsker at fortsætte med nuværende præanalytiske moduler, transportsystem, middleware og lagerstyringssystem anskaffet i 2013, indtil et samlet udbud for alle Region Syddanmarks sygehuslaboratorier gennemføres. Det betyder, at det eksisterende transportsystem inklusive centrifuger, storagemodul, aliquoter og andre præanalytiske moduler forbliver uændret. HBA1C-, koagulations- samt hæmatologianalyseudstyr, som allerede er tilsluttet både gennem nuværende middleware og det eksisterende transportsystem, forbliver uændret. Se endvidere punkt II.2.4.
Sydvestjysk Sygehus Esbjerg
Finsensgade 5
DK-6700 Esbjerg
Danmark
Af hensyn til eksisterende fysiske forhold på Sydvestjysk Sygehus, Esbjergs laboratorium ønsker laboratoriet kun at udskifte Architect analyseudstyr til Alinity-serien. Lokale eksisterende installationer skal derfor anvendes. Laboratoriets markedsundersøgelse har vist, at netop ovennævnte analyseudstyr akkurat kan placeres inden for de eksisterende fysiske rammer. Af hensyn til behandlingssikkerhed skal der altid være redundans på en række kritiske analyser. Dette opfyldes ved, at der etableres minimum 2 identiske analyseproduktionslinjer, der udfører analyser indenfor biokemi og immunologi. Med den valgte løsning opfyldes kravet om pladsforhold og genanvendelse af eksisterende installationer. Ved det valgte udstyr sikrer laboratoriet ligeledes, at udstyret er af nyeste generation, og dermed kan laboratoriet opfylde kravet om sikker drift frem til Region Syddanmarks fælles udbud af analyseudstyr til alle regionens sygehuslaboratorier. Laboratoriet stiller i øvrigt krav om, at der ikke anvendes tørkemi-teknologi, at analyseinstrumenterne ikke optager mere plads på transportsystemet end nuværende løsning, så laboratoriet kan friholde de eksisterende frie pladser til andre formål. For at reducere installationsomkostninger og laboratoriets eget ressourceforbrug lægges der vægt på, at alle nuværende opsætninger, regler, algoritmer fortsat kan anvendes. Der stilles krav til laboratoriet om ikke at foretage ændringer i referenceintervaller og lignende overfor de kliniske funktioner. Det kan påvirke patientsikkerheden og anses for særdeles omkostningskrævende at gennemføre disse ændringer. Laboratoriet stiller krav om, at den eksisterende logistikkæde for reagenser, kalibratorer og tilsvarende andre forbrugsvare fortsat kan anvendes. Af hensyn til sporbarhed og sikkerhed i logistikkæden skal alle forbrugsvare, herunder også reagenser, kontroller og kalibratorer være RFID-mærkede fra leverandørens produktionsmiljø. Herved opnås tillige, at ordrefunktionen kan foregå automatisk. Der stilles krav om, at analyseudstyret kan loades med forbrugsvarer, mens udstyret er i drift, uden at udstyret stoppes. Der stilles ligeledes krav om, at analyseudstyret kan loades med prøver manuelt samtidig med, at udstyret fortsat kan aspirere prøvemateriale fra prøverør placeret i transportsystemet. Gennem denne anskaffelse skal det samlede analyserepertoire fortsat kunne afvikles automatisk, samtidig med at eksisterende TAT overholdes. Der stilles krav om, at det immunkemiske analyseudstyr ikke benytter et analyseformat med fri binding af streptavidin/biotin, som er associeret med interferens fra indtaget biotin, jævnfør udsendt FDA warning 28.11.2017. For at sikre de stadigt stigende krav om korte svartider og driftssikkerhed lægger laboratoriet vægt på, at leverandøren kan levere en proaktiv samt prediktiv service på baggrund af algoritmer og sensorer indbygget i analyseudstyret. Det er laboratoriets erfaring, at analyseudstyr, der foretager aspirering fra det primære transportsystem, har en større driftssikkerhed og giver et bedre prøveflow i analyseprocessen. Efter laboratoriets markedsundersøgelser finder laboratoriet, at Abbott Laboratories A/S analyseudstyr findes bedst egnet til formålet og opfylder laboratoriets samlede krav bedst.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Se venligst punkterne II.1.4. og II.2.4.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Kontrakt vedrørende udskiftning af analyseudstyr på Sydvestjysk Sygehus Esbjerg
31528615
Emdrupvej 28 C
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 39770000
Fax: +45 39770199
NUTS-kode: DK012
Del VI: Supplerende oplysninger
Se venligst punkterne II.1.4 og II.2.4
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: http://www.klfu.dk
Klagefristerne er fastsat i lov om Klagenævnet for Udbud § 7 stk. 3. Det fremgår heraf:
I tilfælde hvor ordregiveren forud for en kontraktindgåelse har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, hvoraf det fremgår, at ordregiveren agter at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed, og denne bekendtgørelse indeholder en begrundelse for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, og når kontrakten ikke er indgået inden udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort, skal klage i forbindelse med ordregiverens beslutning om, at ordregiveren har til hensigt at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse om, at ordregiver har indgået en kontrakt. Samme frist gælder ved indbringelse for domstolene, jf. § 7 stk. 6.
Carl Jakobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk