Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/0d29641d-f946-4800-8f70-ac238e6fe3e8/publicMaterial
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Vindere
Rammeaftale 50.20 Forbrugsartikler
(25.06.2020)
Abena A/S
Egelund 35
6200 Aabenraa
Opdateringer
IV.2.2
I stedet for:
Dato: 20-01-2020
Time: 13:00
Læses:
Dato: 27-01-2020
Time: 13:00
IV.2.7
I stedet for:
Dato: 20-01-2020
Time: 13:01
Læses:
Dato: 27-01-2020
Time: 13:01
Yderligere oplysninger
Henset til mængden af spørgsmål har SKI valgt at ændre fristen for at afgive tilbud.
50.20 Forbrugsartikler
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: H.C. Hansens Gade 4
By: København S
NUTS-kode: DK01
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontaktperson: Anders Münter
E-mail: am@ski.dk
Telefon: +45 29412515
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Del II: Genstand
50.20 Forbrugsartikler
SKI udbyder rammeaftale 50.20 vedrørende forbrugsartikler. Rammeaftalen indgås med en leverandør. Rammeaftalen vil være forpligtende for de kommuner og regioner, der vælger at tilslutte sig udbuddet inden udbudstidspunktet. SKI´s øvrige kunder er oprindelige parter på rammeaftalen og kan aktiverer aftageforpligtelsen i op til 12 måneder efter udbudstidspunktet. Staten som helhed vil være forpligtet til at anvende rammeaftalen i medfør af cirkulære nr. 9453 af 10.5.2017.
Sortimentet på rammeaftalen omfatter:
— Kemi (maskinopvask, universal- og specialrengøring),
— Rengøringsrekvisitter (mopper, viskestykker, svampe mv.),
— Rengøringsvogne,
— Handsker (engangs-, strik-, bomulds- og arbejdshandsker),
— Poser og sække (affaldssække, spandeposer, hygiejneposer mv.),
— Aftørrings- og lejepapir (håndklædeark, toiletpapir, ansigtsservietter, dispensere mv.),
— Personlig pleje og hygiejne (sæbe, engangsvaskeklude, solcreme, zinksalve, mundrens, desinfektion mv.),
— Egangsservice og borddækning (servietter, bæger, lys, papirduge, fade, sugerør mv.),
— Fødevareemballage (bakker, forme og bagepapir mv.),
— Maskiner (støvsuger, rygstøvsuger mv.),
— Værnemidler (skoovertræk, førstehjælp, engangsbeklædningsdele, åndedrætsværn og masker mv.).
Varigheden af rammeaftalen kan forlænges med 2 gange i 12 måneder pr. forlængelse. Rammeaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
- Under ”Samlet årsomsætning ” anføres om omsætning for det seneste disponible regnskabsår,
- Under ”Finansielle nøgletal” anføres tilbudsgivers soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver idet seneste disponible regnskabsår. Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet, jf. i øvrigt punkt. VI.3) yderligere oplysninger nedenfor. Den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Tilbudsgiver skal – for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende økonomisk og finansiel formåen:
1) Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår skal have haft en samlet omsætning på minimum 100 000 000 DKK. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætning som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår;
2) Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår skal have haft en soliditetsgrad på minimum 20%. Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgiver samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad som tilbudsgivers og disse andre enheders samlede egenkapitals værdi i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. konsortier) beregnes soliditetsgraden som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent.
Ved ”det seneste disponible regnskabsår” forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse.
Oplysninger om omsætning skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit B, jf. om ESPD i punkt 7.3 og punkt 9.4.2.
Såfremt tilbudsgiver i relation til oplysningerne baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, henvises til punkt 9.4.2 om ESPD og punkt 9.4.3 om støtteerklæring.
Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) henvises til punkt 9.4.2 om ESPD og punkt 9.8, andet tekstafsnit.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
Som dokumentation for oplysningerne i ESPD’et vedrørende økonomisk og finansiel formåen skal tilbudsgiver fremlægge:
- Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår eventuelt med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede omsætning og soliditetsgrad, herunder egenkapital og aktiver, fremgår.
Såfremt tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen skal udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI. Tilsvarende hæfter en tilbudsgiver, som i sit tilbud i relation til økonomisk og finansiel formåen, baserer sig på andre enheders formåen (kaldet ”støttende virksomheder”) f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør, solidarisk med de pågældende støttende enheder for kontraktensgennemførelse, såfremt kontrakten tildeles ansøger/tilbudsgiver.
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Rammeaftalen forventes genudbudt om 4 år.
Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens § § 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2. Der henvises til udbudsbetingelserne for yderligere oplysninger om udelukkelsesgrunde og eventuel »self-cleaning« samt udfyldelse af ESPD.
Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens del III, afsnit A, B og C, jf. om ESPD i udbudsbetingelsernes punkt 7.3 og punkt 9.4.2.
En sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) skal afgive tilbud under iagttagelse af konkurrencereglerne, herunder i relation til forbuddet om karteldannelse.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
SKI kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135-137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 138. Der kan alene ske udelukkelse på den baggrund, hvis SKI har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis tilbudsgiver ikke inden for en passende frist har forelagt tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed. Om hvad, der fordres til tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3.
SKI tager forbehold om at iværksætte en sådan procedure om selvrehabilitering (”self-cleaning”), såfremt dette er relevant.
Ad I.3): Der er mulighed for at stille spørgsmål til udbuddet via SKI's udbudssystem Ethics.
Ad II.1.5): Rammeaftalens samlede anslåede værdi er 900– 1 400 000 000 DKK i rammeaftalens fulde løbetid.
De anførte intervaller er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens værdi. Som særlige usikkerhedsfaktorer kan nævnes øget fokus på compliance på det offentliges aftageforpligtigelse på SKI´s aftaler, øget anvendelse af e-handel som formentligt bakkes op af lovkrav om obligatorisk e-handel i løbet af rammeaftalens levetid, samt øgede krav til grønne produkter. Det er vurderingen, at udfasningen af plastikprodukter samt den øgede brug af miljømærkede produkter kan bidrage til en øget omsætning over tid, da grønne alternativer kan have en højere anskaffelsespris end konventionelle produkter. Da denne udvikling er delvist politisk drevet, vil udviklingen være forbundet med en vis usikkerhed i aftalens løbetid. Overgangen til indkøb med et øget miljøfokus kan også medføre et fald i omsætning på dele af aftalen, da der udvikles miljørigtige alternativer, som ikke er konkurrenceudsat i nærværende udbud. Samtidig vil aftalen blive brugt i det yderste disponentled, hvorfor der både i forbindelse med implementeringen og compliance vil være kunder og disponenter, som i visse tilfælde vil handle uden for aftalens sortiment (incompliant). Intervallerne er således udtryk for SKI's kvalificerede skøn over rammeaftalens og delaftalernes værdi på tidspunktet for offentliggørelse.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen.
Ad II.1.6): Rammeaftalen er ikke opdelt i delaftaler. Se herom i udbudsbetingelsernes punkt 3.
— Vedr. udfyldelse og aflevering af ESPD henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.4.2. Om endelig dokumentation henvises til i udbudsbetingelsernes punkt 7.3 og punkt 16.
Udbudssystemet Ethics:
— Afgivelse af tilbud kan kun ske via Ethics,
— Adgangen til Ethics sker via linket i punkt I.3 eller via www.ski.dk På www.ski.dk findes i bunden af hjemmesiden overskriften ”For leverandører” et link til Ethics,
— Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal den befuldmægtigede virksomhed i sammenslutningen udfylde og sende tilbuddet og de til tilbuddet hørende dokumenter på vegne af sammenslutningen.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer).
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. § 6, stk. 4 i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.§ 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk