23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2020/S 053-126066
Offentliggjort
16.03.2020
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Region Hovedstaden

Vindere

(16.03.2020)
Olympus Danmark A/S
Tempovej 48-50
2750 Ballerup

Supplerende anskaffelse af to (2) stk. ETD double endoskopvaskemaskiner til HVH


Region Hovedstaden

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Retsgrundlag:

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Region Hovedstaden
CVR-nummer: 29190623
Postadresse: Kongens Vænge 2
By: Hillerød
NUTS-kode: DK01
Postnummer: 3400
Land: Danmark
Kontaktperson: Christian Skodborg
E-mail: christian.skodborg@regionh.dk
Telefon: +45 40465620

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.regionh.dk/

I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Sundhed

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Supplerende anskaffelse af to (2) stk. ETD double endoskopvaskemaskiner til HVH

Sagsnr.: 2744
II.1.2) Hoved-CPV-kode
33168000
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Supplerende anskaffelse af to (2) stk. ETD double endoskopvaskemaskiner til Gastroenheden, Hvidovre Hospital.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 1 412 584.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
33168000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK01
Hovedudførelsessted:

Hvidovre Hospital

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Supplerende anskaffelse af to (2) stk. ETD double endoskopvaskemaskiner til Gastroenheden, Hvidovre Hospital.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

Supplerende anskaffelse af 2 stk. ETD double endoskopevaskemaskiner fra Olympus.

Til brug ved Gastroenheden på Hvidovre Hospital agter Region Hovedstaden (RH) at anskaffe yderligere to (2) ETD double endoskopevaskemaskiner fra Olympus Danmark A/S, ved direkte tildeling af ordren til Olympus Danmark A/S.

Anskaffelsen supplerende indkøb til de seks (6) ETD Double endoskopevaskemaskiner foretaget af Region Hovedstaden jf. bekendtgørelse 2019/S 186-452336.

Gastroenheden råder over 2 vaskerum, hvis ydre vægge ikke kan ændres. De nye vaskemaskiner skal derfor kunne finde plads i den interne skillevæg, som adskiller den uren og den rene side af vaskerummet.

Markedsundersøgelsen, foretaget af Gastroenheden og Center for It, Medico og Telefoni (CIMT), viste at det kun var muligt at opnå den minimumsvaskekapacitet der var behov for og samtidig få plads til endoskopvaskemaskinerne i vaskerummene, ved indkøbe af 6 stk. ETD double.

I forbindelse med projekteringen af ombygningen på gastroenheden, har det vist sig muligt, netop at få plads til yderligere en endoskopvaskemaskine i hvert vaskerum, hvilket vil forbedre gastorenhedens samlede vaskekapacitet.

Det anses for værende uforholdsmæssigt teknisk vanskeligt, samt ikke for patientsikkerheden forsvarligt pga. installation i samme vaskerum, at anskaffe de supplerende endoskopvaskemaskiner af en type eller model, som er forskellige fra de seks ETD double endoskopvaskemaskiner der allerede er anskaffet til vaskerummene.

Desuden anvender Gastroenheden endobase fra Olympus, til dataopsamling fra endoskopvaskemaskinerne. Markedsundersøgelsen i 2019 viste, at det kun er muligt at interface Olympus produkter til endobase. Dette er blevet bekræftet ved supplerende undersøgelser i marts 2020.

Det er ligeledes fortsat gældende, at RH allerede har endoskopvaskemaskiner fra Olympus på Herlev Hospital (HEH), hvor til er knyttet en serviceaftale. CIMT vurderer derfor at der vil være en væsentlig stordriftsfordel på serviceområdet, ved anskaffelsen af de seks ETD double vaskemaskiner, hvilket derfor også gælder for de to stk. der yderligere agtes anskaffet.

RH anser derfor, at der ved denne supplerende anskaffelse foreligger en situation med teknisk uforenlighed jf. udbudsloven § 81, stk. 1, nr. 2. idet andre fabrikater vil skabe uforholdsmæssigt store drifts og vedligeholdelses omkostninger.

RH anser desuden, at anvendelsen af forskellige fabrikater af endoskopvaskemaskiner i samme vaskerum, vil betyde en uacceptabel risiko for fejlbetjening og dermed være til fare for patientsikkerheden.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
12/03/2020
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: Olympus Danmark A/S
CVR-nummer: 16316296
Postadresse: Tempovej 48-50
By: Ballerup
NUTS-kode: DK01
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Telefon: +45 44734700
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 1 412 584.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600

Internetadresse: http://www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Tildeling af offentlig kontrakt: 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
12/03/2020

Send til en kollega

0.063