Psykologopkald hjælper presset plejepersonale
Plejepersonalet i Sorø Kommune har adgang til en lille app, Howdy, hvor de kan registrere, hvordan trivsel og arbejdsbelastning er. Og hvis en medarbejder registrerer, at arbejdsbyrden for tiden er tung, så får vedkommende et opkald fra en ekstern psykolog, som giver en hånd i ryggen.
Og app'en hjælper, fortæller Annemette Trane Hansen, der er tillidsrepræsentant og social- og sundhedshjælper på Egecentret i Sorø.
- Det betyder, at jeg lige får et stop, hvor jeg kan tænke over, hvordan mit arbejde og privatliv går. Har jeg sovet godt? Har mit liv været indholdsrigt, siger Annemette Trane Hansen.
Trane Hansen har arbejdet som social- og sundhedshjælper i mere end 30 år, og hun har for eksempel oplevet, hvordan en kollega blev hjulpet af app og psykologopkald.
- Jeg havde en kollega, som kom til mig og var ked af det, så anbefalede jeg hende at bruge app’en, og det gjorde hun, og så fik hun et opkald af psykolog-beredskabet, og der blev sat nogen ting i gang. I dag har hun det godt, fortæller Annemette Trane Hansen.
Ordningen er helt anonym for medarbejderne, og det betyder, at Sorø Kommune i dens funktion som arbejdsgiver intet får at vide om, hvilke medarbejdere som bliver hjulpet. Det eneste ledelsen i Sorø Kommune får indsigt i, er gennemsnitstal for hele plejepersonalet.
Styrker sammenhængskraften
Det er leder af hele ældreområdet i Sorø Sundhed og Omsorg, Pia Nyborg Hansen, som i 2015 valgte at bruge ordningen for de 650 medarbejdere, som får ældreplejen i Sorø Kommune til at fungere til daglig.
- Vi får indsigt i et område, som vi normalt ikke har indsigt i, siger Pia Nyborg Hansen om det generelle overblik app’en tilbyder hende på basis af det anonyme beredskab.
- Vi får nogle overordnede tal som ledelse hver måned, og så kan vi tale åbent om det, hvis der er problemer. Som leder kan jeg sige: Jeg kan se på Howdy, at I generelt ikke trives i øjeblikket. Prøv at fortælle mig, hvad det er, der gør det, fortæller Pia Nyborg Hansen.
- Mange er frustrerede i dag, fordi vi er under et krydspres, når vi både vil gøre vores ældre glade og samtidig er presset af rammerne om arbejdet. Så vores arbejdsmiljø skal motivere os ekstra til at løse opgaven. En god trivsel, er det kit, der binder os sammen og gør, at vi kan holde ud at arbejde i det her fag i dag, siger Pia Nyborg Madsen.