Trods øget salg af stomiposer falder overskuddet hos Coloplast
I første kvartal er omsætningen i Coloplast vokset med seks procent. Men overskuddet er lavere end i samme periode året før.
Det viser selskabets regnskab for første kvartal i det skæve regnskabsår 2024/2025. Regnskabet er blevet offentliggjort tirsdag morgen.
Kvartalet dækker månederne oktober, november og december i 2024.
I løbet af de tre måneder har Coloplast tjent lige over én milliard kroner. Det er 14 procent mindre end i første kvartal året før.
Omsætningen for kvartalet sniger sig op over 7 milliarder kroner mod 6,6 milliarder i samme periode for et år siden.
Coloplast producerer blandt andet sygeplejeartikler til brug inden for stomi, kontinens og hudpleje.
Stomi er Coloplasts største forretningsområde målt på salg. I kvartalet er omsætningen inden for stomi vokset med syv procent til 2,5 milliarder kroner.
Særligt stomiposen SenSura Mio Convex har bidraget til væksten, lyder det. Og her er salget især steget i Storbritannien og Tyskland.
I løbet af 2024 har Coloplast desuden lanceret tre nye produkter i SenSura Mio-porteføljen. Selskabet kalder lanceringen af sorte poser for den mest væsentlige.
Faktisk har Coloplast øget sit salg inden for samtlige forretningsområder i første kvartal.
I en kommentar til regnskabet fremhæver topchef Kristian Villumsen det øgede salg af engangskateteret Luja. Kateteret lover at nedsætte risikoen for en urinvejsinfektion ved at tømme blæren helt.
Især salget af Luja-produkter til mænd har været med til at drive væksten inden for kontinens, hvor salget er vokset med syv procent.
- Jeg vil fremhæve en god start på året for vores kroniske forretning i Europa og USA, hvilket inkluderer et betydeligt vækstbidrag fra vores nye kateterplatform Luja, siger Kristian Villumsen i forbindelse med regnskabet.
/ritzau/