Omsætningsvækst får Coloplast til at se lyst på fremtid i Kina
Der er kommet gang i salget for Coloplast i Kina, efter det i længere tid har været påvirket af blandt andet COVID-19.
Det fremgår af en selskabsmeddelelse på baggrund af det nyligt offentliggjorte halvårsregnskab.
Det er særligt stomiforretningen og sårplejedelen, der vækstede hos kineserne, og som betyder en organisk vækst på otte procent og en overskudsgrad på 28 procent.
Det får den administrerende direktør til at se lyst på fremtiden i Kina.
- Vi bliver ved med at tage markedsandele på tværs af vores forretningsområder og regioner. I Kina leverede vores stomi- og sårplejeforretninger tocifret vækst i kvartalet, hvilket gør mig meget optimistisk omkring vores langsigtede vækstudsigter i dette vigtige marked, udtaler adm. direktør Kristian Villumsen i selskabsmeddelelsen.
Derudover offentliggjorde virksomheden i juli, at man opkøber det islandske sårplejeselskab Kerecis, der baserer sine produkter på fiskeskind. Det forventes at åbne døren til det amerikanske marked for Coloplast.
- Vi glæder os til at begynde at arbejde sammen med vores nye kolleger, når opkøbet officielt er gennemført i fjerde kvartal, udtaler den administrerende direktør i selskabsmeddelelsen.
Det er forventet, at Kerecis på grund af sin udbredelse på det kommercielle marked i USA vil bidrage med ca. 1 procentpoint til den organiske vækst fra og med 2024/25, med kortvarig udvanding af overskudsgraden, lyder det i selskabsmeddelelsen.