Aarhus Kommune lancerer digital platform for sundhedsforløb
Aarhus Kommune tager et stort skridt ind i den digitale tidsalder med lanceringen af platformen Min Dialog. Platformen, der går i luften fredag, giver borgere, der modtager hjælp fra Sundhed og Omsorg, digital adgang til deres egen journal og aftaler. Dette initiativ forventes at forbedre overblikket og kommunikationen for de 43.000 berørte borgere.
- Det er afgørende, at borgerne ved, hvad de kan forvente at få hjælp til, men lige så afgørende, at de kan få svar, hvis der er noget, de er i tvivl om eller har brug for. Det giver vi dem nu endnu bedre mulighed for ved at samle det hele ét sted, udtaler Christian Budde, rådmand for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune, i en pressemeddelelse.
Min Dialog samler al information og kommunikation på én platform, hvilket giver borgerne mulighed for at se kommende besøg, visiterede ydelser og bevilgede hjælpemidler. Derudover kan brugerne sende beskeder direkte til personalet, hvilket øger fleksibiliteten i deres sundhedsforløb.
- Jeg kan se, hvilke besøg jeg har, og hvem jeg får besøg af. Hvis jeg har lyst til at ændre eller aflyse en aftale, kan jeg gøre det. Før skulle jeg ringe eller sige det videre til den hjælper, der kommer. Nu er jeg helt frit stillet og kan gøre det, når jeg vil. Det giver større frihed, og så undgår jeg forglemmelser eller misforståelser, fortæller Kirsten Hjorth, en af de borgere, der har testet platformen.
Implementeringen af Min Dialog repræsenterer en betydelig investering i velfærdsteknologi fra Aarhus Kommunes side. Platformen forventes at effektivisere kommunikationen mellem borgere og sundhedspersonale, reducere administrative byrder og potentielt forbedre kvaliteten af den leverede pleje.
En væsentlig funktion ved Min Dialog er muligheden for at give pårørende adgang via fuldmagt. Dette aspekt kan være særligt nyttigt for familiemedlemmer, der ikke bor tæt på deres nærmeste, da det giver dem indblik i forløb og sundhedsoplysninger samt letter kontakten med personalet.
Jakob Søgaard Clausen, byrådsmedlem fra Danmarksdemokraterne, der var med til at afsætte midler til implementeringen af Min Dialog, understreger vigtigheden af denne funktion:
- Det er afgørende, at det hele er samlet og de pårørende kan få adgang til Min Dialog, hvis borgeren tillader det. Det er ikke alle, der bor lige ved siden af ens nære, og derfor vil Min Dialog helt sikkert styrke trygheden. Ikke kun for den enkelte borger, men også for ens pårørende, siger han.