23948sdkhjf

Sundhedsuddannelser skal ruste studerende til fremtiden

Et udviklingsarbejde skal sikre, at sundhedsuddannelserne tilpasses for at matche behovet for fremtidens kompetencer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet sætter nu gang i et udviklingsarbejde, der skal fokusere på, hvordan rammer og indhold på de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser kan justeres, så de studerende bliver endnu bedre rustet til arbejdet i fremtidens sundhedsvæsen, skriver Uddannelses- og Forskningsministeriets nyhedsbrev.

En kortlægning af fremtidens kompetencebehov udarbejdet for Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at fremtidens sundhedspersonale bl.a. skal kunne samarbejde tværfagligt, forstå hver patients sygdom i en helhed og kunne tilpasse kommunikation og sundhedstilbud til hver enkelt patient. Kortlægningen bliver afsæt for udviklingsarbejdet sammen med udspil fra KL, Danske Regioner og de faglige organisationer, der alle peger på et behov for at tilpasse sundhedsuddannelserne til fremtidens sundhedsvæsen.

Tæt samarbejde

Mange studerende på de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser arbejder allerede tværfagligt og lærer om borgerrettet kommunikation. Udviklingsarbejdet skal undersøge, hvordan uddannelserne kan blive endnu bedre og dermed bidrage til at indfri regeringens mål om bedre behandling og inddragelse af patienter, borgere og pårørende, skriver ministeriets nyhedsbrev.

Det kræver et tæt samarbejde mellem alle uddannelsesaktører, og udviklingsarbejdet vil derfor foregå i tæt dialog med aktører fra både uddannelsesinstitutionerne og sundhedsvæsenet. I løbet af november vil Uddannelses- og Forskningsministeriet invitere de relevante parter til at indgå i det kommende udviklingsarbejde.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063