23948sdkhjf

Ældremilliarden giver ikke højere service

Debatindlæg af FOA, Karen Stæhr, formand for FOAs social- og sundhedssektor.
Kommunerne fik sidste år en milliard ekstra til at forbedre ældreplejen. Men ifølge en ny undersøgelse foretaget af FOA er det de færreste ansatte, der har mærket noget til de tiltænkte forbedringer.

Knap halvdelen af de ansatte i ældreplejen, som har deltaget i undersøgelsen, svarer, at de slet ikke kan mærke, at ældremilliarden har sikret borgerne en højere service. Blot tre procent mener, at de i høj grad har oplevet en højere service for borgerne.

Jeg synes, det er ærgerligt og helt uacceptabelt, at ældremilliarden i overvejende grad ikke er givet til det, den er blevet præsenteret som – nemlig en ekstra milliard til bedre ældrepleje.

Udover fraværet af højere service for borgerne viser undersøgelsen også, at over halvdelen af de adspurgte har endnu mere travlt på jobbet end for et år siden. Her svarer blot én procent, at de har mindre travlt.

Det er beskæmmende at høre, at de ansatte har endnu mere travlt nu. Politikerne siger én ting, men befinder sig tilsyneladende langt fra virkeligheden, hvor de ansatte er.

FOA har via tal fra Indenrigs- og Økonomiministeriet tidligere dokumenteret, at ældremilliarden reelt er havnet i et stort sort hul, da kommunernes besparelser på ældreområdet overstiger den milliard, som blev tildelt af regeringen. Og der er ikke noget, der tyder på, at det er slut med de kommunale besparelser. 76 procent af de tillidsrepræsentanter, der har deltaget i undersøgelsen, svarer nemlig, at deres kommune har planer om at spare yderligere til næste år.

754 FOA-medlemmer ansat i ældreplejen har deltaget i undersøgelsen, der er foretaget i perioden 11.-19. september 2014.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08