23948sdkhjf

Region Sjælland inddrager patienter i nye løsninger

Som noget helt nyt inviterer Region Sjællands innovationscenter patienter til at finde løsninger på nogle af sundhedsvæsenets udfordringer. Patienterne skal samarbejde med virksomheder, sundhedsfaglige og kreative om de innovative løsninger. Den bedste løsning vinder 100.000 kr. til videreudvikling.
Region Sjællands innovationscenter, Sundhedsinnovation Sjælland, afholder den 14. og 19. november Hackathon under temaet "Patienten som partner". Hackathon går ud på, at deltagerne i løbet af to dage finder en innovativ løsning til en af de givne udfordringer, som er: KOL og mad, hjertesvigt og pårørende samt skizofreni og ensomhed.

Deltagerne, der består af både patienter, sundhedsfaglige, virksomheder, studerende og kreative folk, bliver delt op i tværfaglige grupper. Hver gruppe arbejder sammen om en løsning, og den bedste løsning vinder 100.000 kr. til videreudvikling af løsningen, mens to andre grupper belønnes med hver 25.000 kr. Præmien gives dermed ikke til en enkeltperson men til en gruppe.

Patienten som partner

De seneste år har Region Sjælland gået fra at have patienten i centrum til nu også at have patienten som partner, fordi man ved at inddrage selve målgruppen bedre kan finde relevante og nyttige løsninger til dem. Derfor har Sundhedsinnovation Sjælland, inviteret patienter og deres pårørende til at deltage og bidrage med deres viden til årets Hackathon. Formand for Danske Patienter, Lars Engberg støtter op om initiativet, da han også prioriterer vigtigheden af at have patienten med i innovative processer.

"Patienter ved noget, som sundhedsprofessionelle ikke ved. De ved fra egne erfaringer, hvad det vil sige at være patient, og hvad der lægger hindringer i vejen for en god behandling eller får den til at glide problemfrit. Når man udvikler nye løsninger i sundhedsvæsenet, er det derfor ekstremt vigtigt at inddrage patienterne, hvis man vil ramme rigtigt. Kun patienterne ved, hvilke behov de har i hverdagen. Det er ikke noget, man kan gætte sig til", forklarer Lars Engberg, der er en del af Hackathons dommerpanel.

Innovationscenter udfordrer vaner

Formålet med Hackathon-eventen er at udfordre vaner i sundhedsvæsenet, så vi kan få innovative løsninger, der gavner både patienter, klinikere og virksomheder. Det mener Sundhedsinnovation Sjælland sker, når man inddrager flere aktører. Det er Jens Stenbæk, formand for Danske Regioners sundhedsinnovationsudvalg, enig i.

"Ved at inddrage både patienter, virksomheder, sundhedsfaglige og kreative udfordrer vi gamle vaner i sundhedsvæsenet. Således får vi de forskellige aktører til at italesætte specifikke emner og foreslå løsninger på en ny og effektiv måde. Det er der behov for i sundhedsvæsenet", siger Jens Stenbæk, der også er med i dommerpanelet.

Det er andet år i træk, Sundhedsinnovation Sjælland afholder Hackathon, men det er første gang, patienterne deltager.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074