FAKTA: Der skulle tre 112-opkald til før ambulancen kom
Region Hovedstaden erkender alvorlige fejl i forløbet omkring en 33-årig hjemløs, der døde foran metrostation.
Her er Region Hovedstadens Akutberedskabs redegørelse om forløbet, hvor der blev begået alvorlige fejl:
* Region Hovedstadens Akutberedskab modtog mandag den 6. oktober klokken 15.23 et opkald fra en person, der var bekymret for en "ukontaktbar borger", som lå foran Amagerbro Metrostation.
* Der er modtaget i alt tre opkald fra stedet: Klokken 15.23, klokken 15.31 og klokken 15.46.
* Af den første samtale fremgår det, at der er tale om en ukontaktbar borger, som dog ikke har hjertestop på dette tidspunkt. Den sundhedsfaglige medarbejder får i løbet af samtalen at vide, at "der er alkohol involveret".
* Akutberedskabets medarbejder tager kontakt til Metroselskabet, som vil sende en steward til stedet.
* Ved det andet opkald klokken 15.31 rykkes der for hjælp, og Akutberedskabet oplyser, at Metroselskabets personale er på vej. Der spørges ikke yderligere ind til, om situationen er ændret.
* Ved det tredje opkald klokken 15.46 ankommer politiet i slutningen af samtalen, og politiet overtager sagen. Betjentene konstaterer, at personen er livløs, og de beder om en ambulance og akutlægebil hos Akutberedskabet.
* Ambulancen ankommer klokken 15.49, og akutlægebilen ankommer klokken 15.53. Ved ambulancens ankomst har borgeren hjertestop, og der påbegyndes genoplivning, som ikke lykkes.
* Ifølge Region Hovedstadens redegørelse spørger Akutberedskabets personale på intet tidspunkt af forløbet til borgerens nationalitet eller etnicitet.
(Kilde: Notat fra Region Hovedstadens Præhospitale Virksomhed)
/ritzau/