23948sdkhjf

FAKTA: Hvad kan den nye letbane?

11 kommuner, Region Hovedstaden og transportministeren har underskrevet principaftale om en ny letbane.
* Letbaner er moderne sporvogne, der kan køre med flere forskellige slags infrastruktur. For eksempel veje, baner og tunneler.

* Vognene er leddelte, så de kan dreje om skarpe hjørner, og letbanerne er godkendt til kørsel i blandet trafik og er altid betjent af en fører.

* De er beregnet til lokal- og regionaltransport, og sporanlæggene kan indpasses i eksisterende infrastruktur.

* Den kommende letbane på Ring 3 vil få 27 stationer på en 27 kilometer lang strækning. Den strækker sig på tværs af 11 kommuner og skaber forbindelse på tværs af regional- og S-togsnettet.

* Hele turen fra Ishøj i syd til Lundtofte ved Lyngby i nord ventes at tage 55 minutter, når letbanen med i gennemsnit 30 kilometer i timen om cirka syv år kører med afgange hvert femte minut i dagtimerne.

* Letbanen forventes at få 43.000 daglige passagerer. Det svarer til 13-14 millioner passagerer om året. Til sammenligning havde Kystbanen godt 10 millioner passagerer i 2011.

* Det vil tage syv-otte år at bygge den planlagte letbane, som tidligst åbner i 2020 efter et bygge- og anlægsarbejde til forventet fire milliarder kroner.

* Projektet med at etablere letbanen blev indledt i juni 2011, og styregruppen bag det københavnske letbaneprojekt blev klar med deres udredning i marts i år.

* Bag projektet står staten, Region Hovedstaden og kommunerne Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.

* Foruden København er der også letbaner under opsejling i Aarhus og Odense, mens man i Aalborg er i gang med en forundersøgelse.

(Kilder: Letbaner.dk, Ringby/Letbanesamarbejdet og Transportministeriet)

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062