Udeskoleelever under lup
Forskere fra Institut for Idræt og Ernæring samt Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet vil i samarbejde med Steno Diabetes Center i Gentofte nu undersøge effekten af undervisning i naturen eller grønne områder.
Hidtidig forskning har vist, at eleverne fik gavn af undervisning i natur eller grønne områder på en række punkter.
"Udeskole-konceptet er et rigtig godt eksempel på, hvordan sundhedsfremme i form af bevægelse kan integreres i folkeskolens hverdag og undervisning på en sjov, relevant og ikke mindst lærerig måde. Derfor bakker vi meget op om TEACHOUT fra Stenos side", fortæller professor Bjarne Bruun Jensen fra Steno Diabetes Center
Ca. 300 ud af i alt 1855 danske grundskoler kommunale såvel som private har i dag en eller anden form for udeskole sat på skemaet. Men der mangler videnskabelige undersøgelser og evidens om, hvilke positive eller negative effekter "en skoledag i det grønne eller bymiljø uden for klasseværelses fire vægge" har for såvel elever som lærere. Det skal den nye forskning med 600 udeskoleelever nu råde bod på.