23948sdkhjf

Synshandicappede er efterladt på digitaliseringsperronen

Synshandicappede og ældre er ikke med på digitaliseringsbølgen. Lovkrav om tilgængelighed er vejen frem.
Det bør være et lovkrav, at alle mennesker har adgang til og mulighed for at bruge hjemmesider, specielt når der er tale om offentlige hjemmesider.

Det siger Landsformand for Dansk Blindesamfund, Thorkild Olesen.

- Vi har kæmpet for tilgængelighed til hjemmesider i mere end 20 år, og det er stadig ikke lykkedes. Imens oplever vi, at mere og mere bliver digitaliseret. Senest rejsekortet. Nu må der snart ske noget, siger han.

Institut for Menneskerettigheder mener ligefrem, at det er et brud på FN's handicapkonvention, at nogle borgere ikke kan komme i kontakt med det offentlige.

I 2015 vil stort set alle borgerens møder med det offentlige være digitaliseret.

- Det vil sige, at vi alle sammen er fuldstændigt afhængige af, at vi kan bruge internettet, hvad enten det handler om at få en daginstitutionsplads til vores barn, søge SU, få boligstøtte eller stort set hvad som helst.

- Derfor er det helt essentielt, at alle borgere har adgang til og mulighed for at bruge disse hjemmesider, siger Susanne Nour Magnusson, der er afdelingsleder på Institut for Menneskerettigheder til DR Nyheder.

Ifølge Susanne Nour Magnusson er de trængte grupper forskellige typer af synshandicappede, som de offentlige hjemmesider simpelthen ikke er gearet til, selvom der findes forskellig former for teknik, som kan læse teksten højt.

- Vi har al viden, og vi har al teknik, så der findes løsninger i dag, der gør, at man kan få læst indholdet på en hjemmeside op, siger hun.

Thorkild Olesen mener, at grunden til at der ikke bliver brugt tekniske løsninger er, at der ikke er krav og opmærksomhed fra ledere og webmastere, når hjemmesiderne bliver lavet.

- Derfor er den eneste vej frem et lovkrav, siger han.

Andre grupper kan være ældre medborgere, som ikke er vant til bruge computere, og derfor bliver hægtet af udviklingen.

Fra årsskiftet vil man kun kunne søge hjælp til en række services via computeren, og ikke som i dag, hvor man kan søge personlig hjælp hos det nærmeste borgerservicekontor.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079