23948sdkhjf

Vi vil have frisk mælk

Ifølge en ny undersøgelse fra Arla kigger to ud af tre danske forbrugere først og fremmest på datomærkningen, når der skal købes mælk.
Dermed adskiller danskernes mælkevaner sig fra forbrugerne i de fleste andre lande, hvor langtidsholdbar mælk spiller en langt større rolle, fortæller sociolog og specialist i fødevareforbrug Birthe Linddal fra foodfuture.dk:

- I mange europæiske lande som eksemplevis Spanien, Italien og Frankrig er forbrugerne ikke vant til den friske mælk. De drikker i stedet mælk, der er varmebehandlet ved meget høje temperaturer, den såkaldte UHT-behandling. Det gør mælken langtidsholdbar, men giver også en anden smag end den, vi kender fra den friske mælk herhjemme. I Danmark har forbrugerne traditionelt og historisk været meget tæt på landbrugsproduktionen, og dermed har danskerne i århundreder været vant til gode muligheder for at få frisk mælk. Faktisk har flere danske mejerier i de seneste år gjort en dyd ud af at kunne levere frisk mælk til forbrugerne så hurtigt som muligt, fortæller hun.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094