Ny rammeaftale letter pc-indkøb
Det bliver nemmere at overskue mulighederne og vælge de computere, der passer til det reelle behov på f.eks. et plejehjem, hvis indkøberen bruger SKI's kommende rammeaftale for køb af computere.
SKI's kommende rammeaftale '02.04 Computere' gør det både nemmere at overskue udvalget og at vælge den korrekte leverandør i forhold til indkøbsbehovet. Aftalen fastlægger tre overordnede typer af computere, så man som indkøber kan starte med tage stilling til, om man har brug for simple computere til typiske kontorfunktioner, medium-typen til lidt af hvert, eller komplekse maskiner, der er egnet til særligt krævende opgaver.
Med få klik
Som en service stiller SKI et online værktøj på SKI's hjemmeside til rådighed, så indkøbet kan foregå nemt. Her vælger man først typen af computer, derefter fx ønsket skærmstørrelse, og får så en liste over et afgrænset udvalg af forskellige computere, der passer på kravene. Til sidst vælges evt. ekstraudstyr, og så beregner værktøjet hvilken leverandør på rammeaftalen, indkøberen skal købe udstyret hos. På den måde sikres det, at leverandøren er den objektivt og sagligt bedst egnede i forhold til kundens konkrete køb.
Rammeaftalen giver mulighed for at købe både laptops, stationære computere, skærme, 'tynde klienter', tablets, og 'all in one', hvor computeren er indbygget i skærmen. Trods afgrænsningen i standardkonfigurationerne forventer SKI, at rammeaftalen i 90 pct. af tilfældene vil kunne imødekomme de behov og krav til computere, som den offentlige sektor normalt har.
Koordinering
SKI forventer, at rammeaftalen '02.04 Computere' vil træde i kraft i starten af maj 2012. Indtil da tilbyder SKI at hjælpe med at koordinere, så flere offentlige enheders mindre, separate computerindkøb kan puljes og dermed nå op på de 250 stk, der giver mulighed for at indkøbet kan foretages som samlet miniudbud på rammeaftale 02.02.