23948sdkhjf

Er hjemmeplejen sikker i trafikken

To danske forskningsundersøgelser kigger nærmere på sikkerheden i trafikken
Transportformen er ikke ligegyldig. Der er stor sikkerhedsforskel på, om man som eksempelvis hjemmehjælper kører rundt i bil, eller om man er cyklende hjemmehjælper. Og så er det bestemt ikke ligegyldigt, om man kører rundt i en ny eller en ældre hjemmeplejebil. Det fremgår at hele to forskningsundersøgelser, som Danmarks Tekniske Universitet (DTU) netop har publiceret.

DTU Transport har i marts publiceret en rapport over mål for trafikanters risiko fordelt på blandt andet transportmiddel, aldersklasser og køn (Risiko i trafikken 2007-2010, marts 2012) og en rapport om skadesgrad i ældre biler (Udvikling i bilers passive sikkerhed, marts 2012). Til sammen giver de to rapporter et billede af trafiksikkerheden på de danske veje både for bilister og cykelister – men også for buspassagerer og gående.

Personbilerne – som dem hjemmeplejen kører rundt i – er dobbelt så udsatte som eksempelvis buspassagerer. Det fremgår af statistikken over egenrisiko (opgjort som dræbte og alvorligt skadede pr 10.000.000 km, red.), som DTU Transport har udarbejdet:

• Buspassagerers egenrisiko: 0,08

• Personbilføreres egenrisiko: 0,14-0,16

• Fodgængere og cyklisters egensisiko: 1-2

Som det fremgår, er den cyklende hjemmehjælper ti gange så udsat som den bil-kørende hjemmehjælper. Men sikkerheden er ikke kun et spørgsmål om transportmiddel – det handler i høj grad også om alderen på transportmidlet. Og ældre biler er bare ikke så sikre som nye.

Ældre er farlige

Forskningsresultatet fra DTU viser nemlig, at sikkerheden i ældre biler er langt ringere end i nye. Og det får FMD til at efterlyse omlægning af bilafgiften, så danskerne – og den offentlige sektor – får råd til mere sikre biler.

Ifølge undersøgelsen fra DTU sker der et "signifikant" fald i graden af personskader, jo nyere bilen er. Var alle uheld i 2010 sket med biler årgang 2010, ville antallet af dræbte bag rattet således være halveret, og antallet af alvorligt tilskadekomne være reduceret med en tredjedel.

"Rapporten bekræfter, at der er en klar sammenhæng mellem bilens alder og sikkerhed. Jo ældre bilen er, jo større er skaderne på føreren ved uheld. Når der er særlig grund til bekymring, skyldes det, at de danske biler i gennemsnit er 9,4 år. 43 procent af alle personbiler er ti år eller ældre. At det forholder sig sådan, skyldes den høje danske registreringsafgift, der gør det uforholdsmæssigt dyrt at anskaffe sig en nyere og dermed sikrere bil," siger adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.

Klar udvikling

Når sikkerheden blandt nye biler er markant bedre, skyldes det ikke mindst de senere års udvikling af bilers sikkerhed. Her har især FDM og de øvrige bilklubber igennem Euro NCAP været med til at presse bilproducenterne til fortsat at forbedre nye bilers sikkerhed.

"Mange er tilbøjelige til kun at se på miljø- og klimaspørgsmålet, når man taler om biler. Men som DTU-rapporten tydeligt illustrerer, er der al mulig grund til også at huske at inddrage sikkerheden. Derfor håber FDM også, at regeringen i sin annoncerede omlægning af registreringsafgiften også vil lægge vægt på sikkerhed, så danskerne ikke bare får råd til nogle mere miljøvenlige, men også mere sikre biler," siger Thomas Møller Thomsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094