Flere bruger Patientkontoret
Region Midtjyllands Patientkontoret har arbejdet på at blive mere synligt, og det har resulteret i flere henvendelser fra borgerne.
Patientkontoret har to hovedopgaver, nemlig at vejlede patienter og pårørende om sundhedsvæsnets ydelser og at omvisitere patienter, der af den ene eller anden grund ønsker behandling på et andet hospital.
Årsagen til stigningen i antallet af henvendelser, vurderer Region Midtjylland, skyldes først og fremmest, at der gennem de seneste år er gjort en aktiv indsats for at gøre Patientkontoret og dets ydelser mere synlige blandt borgerne.
Indsatsen har givet bonus
I 2011 blev Patientkontorets hjemmeside revideret og gjort mere brugervenlig. Samtidig har den pjece, Patientkontoret vedlægger indkaldelsesbreve fra hospitalerne, fået en sproglig overhaling.
- Vi har arbejdet på at gøre det tydeligere for borgerne, hvad de kan bruge os til. Og hvis man ser på statistikken over antal henvendelser for de seneste år, så ser det ud til, at den indsats har givet bonus, siger Marie Helene Jakobsen, kontorchef i Patientkontoret i Region Midtjylland.
Patientkontoret i Region Midtjylland har 13 patientvejledere. Borgerne kan henvende sig til Patientkontoret på mail, telefon, ved personligt fremmøde og brev. Størstedelen af henvendelserne sker per telefon.