23948sdkhjf

Lægen tager ofte ikke telefonen

I Region Hovedstaden får hver femte patient intet svar på opkald til lægen. Politikere truer med sanktioner.
Hver femte gang en patient i hovedstadsområdet ringer til sin læge i dagtimerne, er det uden resultat.

I 18 procent af tilfældene tager hverken lægen eller sekretæren telefonen, og patienten får heller ikke hjælp fra en telefonsvarer, som lægerne har forpligtet sig til i overenskomsten med regionen.

Det viser en undersøgelse, som Region Hovedstaden har gennemført, skriver Politiken.

Politikerne i Region Hovedstaden er nu så vrede, at de truer med både at tage ydernumrene fra lægerne eller ansætte egne læger i lægehuse med skadeklinikker, hvis ikke lægerne løser problemet.

- Vi må nu overveje, om vi skal have nogle andre praktiserende læger, som vi selv har ansat, hvis ikke de praktiserende læger kommer op med nogle løsninger, siger Flemming Pless (S).

Han er formand for Patientudvalget i Region Hovedstaden og medlem af det akutudvalg, som onsdag aften fik forelagt resultatet af regionens undersøgelse.

Regionens medarbejdere ringede i uge 6, 8, 10 og 11 til samtlige praktiserende læger mellem klokken 8.00 og 16.00. Det blev til 720 opringninger.

I 12 procent af tilfældene tog lægen selv telefonen, mens sekretæren svarede i 35 procent af tilfældene. I 36 procent var det en telefonsvarer, der gav råd. Men i 18 procent af tilfældene var der hverken svar fra lægen, sekretæren eller telefonsvareren.

- Og det er fuldstændigt uacceptabelt. Når vi har aftalt i overenskomsten, at alle skal kunne komme igennem på telefonen, er 18 procent et alt for stort tal.

- Det betyder, at folk farer til en skadestue, selv om de måske slet ikke behøver det, siger Bent Larsen (V) til Politiken.

Birgitte Alling Møller, der er formand for de praktiserende læger i Region Hovedstaden, siger, at det er "meget beklageligt", at lægerne ikke er 100 procent tilgængelige.

- Det er et problem, vi er opmærksomme på, og det er blevet bedre, siden vi undersøgte det for nogle år siden. Men det skal blive endnu bedre, og det arbejder vi på, siger hun.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125