23948sdkhjf

Kæmpe rammeaftale på bilområdet

Alle køretøjer på SKI's nye rammeaftale for biler lever op til en række krav: de kører langt på literen, udleder mindre CO2, og sikkerheden er i top. Som noget nyt giver aftalen også mulighed for at købe el-biler og tungere 'arbejdsbiler'
De offentlige indkøbere har sat hensyn til miljøet og medarbejdernes ve og vel højt på ønskelisten under udbuddet af SKI's nye rammeaftaler for indkøb af biler, som forventes at træde i kraft medio april.

Lækkert læderindtræk er ikke det afgørende, når en hjemmehjælper skal frem til tiden. Til gengæld er det vigtigt, at rat, sæde og vinduer er nemme at betjene. Og eftersom de offentligt ansatte i eksempelvis hjemmeplejen og Vej og Park kører mange kilometer hver dag, er der samtidig fokus på at beskytte medarbejderne mod risici i trafikken og at begrænse miljøbelastningen.

SKI har derfor sat som mindstekrav, at alle personbiler på rammeaftalen skal have den højeste karakter på fem stjerner i sikkerhedstesten hos Euro NCAP, bortset fra minibilerne, som skal have opnået fire stjerner. Samtidig skal bilerne være brændstofeffektive og leve op til en række krav om lav udledning af CO2, alt efter biltypen. Der kan også tilkøbes ekstraudstyr som motorkabinevarmer og klimaanlæg for at imødekomme den enkelte brugers behov.

Hvide og gule

Rammeaftalen er delt op i tre delaftaler, hvor de to første giver mulighed for at købe biler på hvide og gule plader, i både benzin- og diesel-versioner.

Delaftale 1 giver mulighed for at købe 'personbiler', forstået som alm. personbiler og stationcars i forskellige størrelser samt minibiler. Delaftale 2 giver som noget nyt mulighed for at købe et bredt udvalg af tungere 'arbejdsbiler': dvs. korte og lange vans, minibusser, firehjulstrukne stationcars og ladvogne, begge med mulighed for dobbelt- eller enkeltkabine, samt kassebiler og chassisbiler.

SKI udbød tillige tre rammeaftaler for leasing af de forskellige biltyper, men har ikke modtaget nogen tilbud på leasingområdet. Derfor annulleres de tre leasingudbud. Annulleringen af leasingområdet har ingen betydning for rammeaftalerne for køb af biler.

El på banen

Der er ikke frit valg af bilmærke og -model i det offentlige. For at sikre lovligheden og gennemsigtigheden foregår købet gennem rammeaftalen derfor ved, at indkøberen nøjes med at tage stilling til, hvilken overordnet type og størrelse bilerne skal have, og derefter giver et online værktøj på SKI’s hjemmeside navnet på den leverandør, bilerne skal købes hos.

Rammeaftalen vil også indeholde en delaftale specielt for el-drevne biler. Dermed får bl.a. kommuner og regioner nu en mulighed for at købe el-biler uden at gennemføre egne EU-udbud. I første omgang bliver der mulighed for at købe personbiler og mindre varevogne med tilstrækkelig kapacitet til at transportere post, værktøj og lignende.

"Vi er glade for, at vi nu for første gang kan tilbyde den offentlige sektor en nemmere måde at købe el-biler, for vi mener, de er kommet ned i en pris og har fået en ydeevne, som gør dem til et reelt alternativ til de traditionelle benzinbiler," siger SKI’s adm. direktør, Signe Lynggaard Madsen.

For at følge med den hurtige teknologiske udvikling på området er vilkårene i rammeaftalen sat sådan op, at leverandørerne har mulighed for at opdatere de tilbudte bilmodeller, efterhånden som ældre modeller udgår af markedet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094