Bedre kvalitet i arbejdet med hjemløse
Stram koordinering mellem aktørerne og tæt relationsarbejde er opskriften på at hjælpe hjemløse til et bedre liv. Det viser ny rapport fra Gentofte Kommune.
- Det afgørende er relationsarbejdet og at skabe den rigtige motivation hos den udsatte borger. Det her er folk, som er blevet svigtet igen og igen. Man er nødt til at være der for borgeren i et stykke tid, siger projektleder Søren Hvid Karsten fra Gentofte Kommune.
I egen bolig og ud af misbrug
Projekt "Bedre kvalitet i arbejdet med hjemløse" blev sat i værk i 2007 for at udvikle et bedre sagsforløb for hjemløse, så borgernes problemstillinger blev håndteret i et koordineret flow. Det er sårbart og uoverskueligt for den hjemløse at møde mange forskellige aktører, der ikke nødvendigvis taler sammen. En hjemløsetovholder og nye samarbejdsmodeller har givet gode resultater og hjulpet hjemløse til at blive i egen bolig, bevæge sig ud af misbrug og nærme sig arbejdsmarkedet.
Medarbejdere i kommunen og på herberget Overførstegården, der til daglig arbejder med socialt udsatte borgere, har været igennem en uddannelse i supervision og motivation. Grundtanken i uddannelsen er, at ingen menneskers situation er håbløs, og det som udgangspunkt er muligt at motivere alle borgere. Fremadrettet skal andre sagsbehandlere oplæres i metoden.
Konference: Anbefalinger og inspiration til andre
Projektets resultater fremlægges på en konference fredag den 11. marts 2011 på Gentofte Hovedbibliotek, hvor der også vil være debat om fremtidens indsats på området og en personlig historie fra en af projektdeltagerne.
Resultater og anbefalinger er samlet i evalueringsrapporten "Bedre kvalitet i arbejdet med hjemløse". Håbet med rapporten er at formidle ideer, metoder og resultater til andre, der ønsker at styrke og forbedre indsatsen på hjemløse- og udsatteområdet.
Projektet er en del af Det Fælles Ansvar II, regeringens handlingsprogram for udsatte grupper i samfundet.