23948sdkhjf

Aftale sikre billig og grøn kopi og print

Målet er bedre og billigere indkøbsaftaler til det offentlige, når SKI først i det nye år tildeler den nye rammeaftale på kopi og print. SKI har netop offentliggjort udbuddet, som skal udmøntes i fire delaftaler og repræsenterer en samlet værdi på 500 mio. kr. Leverandørerne konkurrerer på grønne priser.
Det offentlige kan se frem til billige og energieffektive printere og kopimaskiner med en ny stor rammeaftale for kopi og print, som SKI netop har sendt i udbud.

Udbuddet, der omfatter rammeaftale 02.12 om kopi og print, indeholder i alt fire delaftaler: multifunktionsmaskiner, printere, produktionsmaskiner og betalingssystemer.

For at sikre den bedste konkurrence og lægge op til, at nøgleleverandører byder ind med deres skarpeste priser, er udbudsdesignet tilrettelagt sådan, at der tildeles et færre antal leverandører på den kommende aftale end tidligere. Der tildeles tre-fire leverandører for hver af de fire delaftaler.

Hos SKI ser man frem til at få en aftale i stand, der kan sikre gode indkøbsvilkår for kommuner, regioner, halvoffentlige og selvejende institutioner. Også staten kan i visse tilfælde anvende aftalen.

"Print- og kopiområdet er et stort udbud, og vi går bevidst efter at få en skarp aftale, der er økonomisk fordelagtig i hele maskinernes levetid. Det er altså ikke kun indkøbsprisen, som er i fokus, men også service, forbrugsstoffer og elforbrug. Vores mål er at sikre den offentlige sektor priser, der ligger godt under markedets prisniveau, og som kan give mærkbare besparelser i de offentlige kasser ," siger adm. direktør i SKI, Signe Lynggaard Madsen.

Konkurrerer på grønne priser

I kopi og printudbuddet konkurrerer leverandørerne om at give det økonomisk mest fordelagtige tilbud ud fra kriterierne TCO-pris, kvalitet og sortiment. Det betyder, at produkternes energieffektivitet kan blive udslagsgivende for, hvem der vinder udbuddet.

Udbudsdesignet er tilrettelagt sådan, at konkurrencen på selve rammeaftalen og i forhold til kundernes evt. senere miniudbud, sker ud fra leverandørernes tilbudte TCO-priser. Dvs., at prisevalueringerne ikke foretages blot på grundlag af anskaffelsesprisen, men på den samlede omkostning i hele maskinens levetid.

"Vi arbejder målrettet med, at energiforbrug og energieffektivitet er mindstekrav i alle SKI´s udbud, hvor det er relevant. På kopi og print området kan maskinernes energiforbrug udgøre en betragtelig meromkostning. Derfor indregnes energieffektiviteten i de tilbudte priser ud fra et totalomkostningsprincip i maskinernes fem-årige levetid," siger Signe Lynggaard Madsen.

Udover TCO-priserne indregnes maskinernes bortskaffelsesomkostninger også i de tilbudte priser. Som mindstekrav skal de tilbudte produkter overholde kravene i Indkøbsvejledning 2011 fra Go` Energi.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078