Indbildte barrierer til velfærdsteknologi
Servicemuligheder: Kommunernes og befolkningens holdning til velfærdsteknologi er langt fra hinanden.
Tre ud af fem
Tre ud af fem kommuner ser borgernes accept af velfærdsteknologi som en barriere for at implementere og realisere potentialerne ved velfærdsteknologi. Men blot 28 pct. af befolkningen er imod, at det offentlige anvender teknologi som vasketoiletter, videokommunikation med lægen, net-kontrol af medicinmodtagelse og net-overvågning af helbredet.
Hos interesseorganisationen DANSK IT frygter man, at den kommunale overvurdering af borgernes it-skepsis fører til, at befolkningen går glip af serviceforbedringer, og der mistes en oplagt mulighed for besparelser.
Ifølge Klaus Kvorning Hansen, formand for DANSK IT, giver velfærdsteknologien allerede i dag rig mulighed for at gøre hverdagen lettere for rigtig mange svage danskere samtidig med, at der frigives ressourcer. Derfor er det bekymrende, at kommunerne holder igen med at bruge teknologien ud fra en falsk formodning om, at befolkningen ikke er parat. Det har Danmark simpelthen ikke råd til midt i en krisetid, mener han.
Ifølge kommunerne selv kan velfærdsteknologi særligt på omsorgs- og sundhedsområdet give velfærdsforbedringer. Potentialet er stort, og også for stort til, at den offentlige sektor selv vil have både den teknologiske viden og de nødvendige økonomiske midler, der kræves for at investere i området, påpeger Klaus Kvorning Hansen.
OP-samarbejde
Direktør Ejvind Jørgensen fra Rambøll Management Consulting mener, at det er afgørende, at der etableres offentlig-private samarbejder med fokus på at udarbejde nye velfærdsteknologiske løsninger. Der skal investeres i området, før de store potentialer kan blive realiseret, fastslår han.
DANSK IT hæfter sig især ved, at undersøgelsen viser, at ældre danskere rent faktisk finder det mere acceptabelt at anvende teknologi til personlig pleje end at skulle kommunikere digitalt, når de skal i kontakt med det offentlige. 45 pct. af dem, der er over 65 år, finder det således helt acceptabelt at anvende velfærdsteknologi til personlig pleje. Kun 34 pct. er decideret imod. Derimod finder kun 24 pct. det acceptabelt at skulle anvende digital kommunikation som mail, når de skal i kontakt med det offentlige.
Vi tror, at velfærdsteknologi er populært, fordi det er let at sætte sig ind i, at teknologien kan forbedre servicen. Hvis teknologien f.eks. kan hjælpe den gangbesværede på toilettet, vil de fleste nok foretrække det, frem for at skulle vente på en hjemmehjælper. I stedet for at få omsorgspersonalet til at løbe endnu hurtigere, bør vi derfor bruge velfærdsteknologi der, hvor borgerne foretrækker teknologien. Det vil give frihed for den enkelte og frigøre ressourcer til andre opgaver," siger Klaus Kvorning Hansen.