23948sdkhjf

Nyt kommunikationsanlæg skaber frihed og tryghed på plejehjemmet

Løsning: IP-DECT system med trådløse telefoner integrerer beboerkald og telefoni med 2-vejs kaldefunktion m.m. samt integration til brand- og gasalarm og dørtelefon
Maria Hedin, leder af Louise Mariehjemmet, har en vision. Hun vil skabe et plejehjem, hvor beboernes stemme er den vigtigste, og hvor miljøet er så trygt og frit, at hun selv har lyst til at flytte ind, når hun bliver gammel.

Derfor har hun som plejehjemsleder valgt et kommunikationssystem fra Ascom, som skal sikre den optimale frihed og tryghed for beboerne.

"Vi ønsker, at beboerne så vidt muligt kan indrette hverdagen, som de ønsker det. At de kan være mobile og alligevel føle sig trygge. Ascoms løsning opfylder både beboernes behov for frihed og tryghed og personalets behov for overblik og indsigt i den enkelte beboers situation," siger Maria Hedin.

For et halvt år siden flyttede hun sammen med personale og beboere ind i helt nye bygninger. 39 to-rums boliger fordelt på tre etager og en dejlig tagterrasse foroven danner den attraktive ramme om plejehjemmets lidt over 40 beboere og 50 medarbejdere. Et IP-baseret kommunikationsanlæg sikrer, at beboerne kan få fat i personalet inden for sekunder, uanset hvor de befinder sig, og giver personalet hidtil uset overblik og ro i hverdagen.

Mobilitet uden stress

Systemet, der er leveret af Ascom, integrerer beboerkald og IP-telefoni i én og samme telefon, som personalet bærer på sig. Beboerne kan aktivere kaldesystemet fra deres bolig og fra de mobile tags, som de bærer på sig, når de forlader deres bolig. Sensorer placeret på plejehjemmets gang- og fællesarealer på alle etager sørger for, at personalet med det samme kan se, hvor en beboer befinder sig, når et kald modtages. Det skaber ifølge Maria Hedin en utrolig stor tryghed.

“Både beboere og personale har glæde af den trådløse positionering. Mange beboere vovede tidligere ikke at forlade deres bolig uledsaget af frygt for ikke at kunne tilkalde hjælp. Nu oplever vi, at flere beboere selv går op på tagterrassen og i det hele taget er mere mobile. Positioneringsfunktionen fjerner også en stressfaktor hos personalet, som nu har overblik og undgår at løbe forgæves," siger Maria Hedin og forklarer, at positioneringssystemet også bruges til at alarmere personalet, hvis beboere, som har svært ved at finde rundt, er på vej til udgangen. Dette forudsætter dog beboerens samtykke.

Ingen støj

Beboerkaldeanlægget indeholder 2-vejs tale, så beboer og personale kan kommunikere, når et kald aktiveres fra en beboers bolig. Det er også med til at øge trygheden, fordi beboeren med det samme får bekræftet, at kaldet er modtaget. For at undgå at beboerkald besvares, men glemmes, er systemet indstillet, så kaldene kun kan afstilles i beboerens bolig. Det giver en vigtig sikkerhed, fortæller Maria Hedin. Det er desuden en stor aflastning, at beboerkaldene nu går direkte ind på telefonen i lommen frem for den stressende gang-alarmklokke, som det tidligere system benyttede.

“Der er helt stille på gangen nu i modsætning til før, hvor klokken på gangen ringede konstant. Ud over at der var en frygtelig larm, havde det en selvforstærkende effekt på beboerne. Når du sidder alene på dit værelse og hører alarmen ringe hele tiden, så kalder du også for at være sikker på at kunne få hjælp. Nu sendes beboerkaldene direkte til den gruppe af medarbejdere, som hjælper på den pågældende gang, og den eneste lyd er en diskret summetone på den enkeltes telefon. Det skaber et betydeligt bedre miljø for alle," påpeger Maria Hedin.

Glade medarbejdere

Blandt medarbejderne er tilfredsheden med det nye system også stor.

“Det har fjernet et stort pres, at man nu kan koncentrere sig om den opgave, man er i gang med. Tidligere kunne vi stå på en stue og høre alarmen ringe på gangen uden at vide, om der var ledige hænder til at besvare den, eller om man selv skulle smide alt og ile til hjælp. Uvisheden er en stor stress-faktor, som vi er kommet til livs. Vi har en helt anden ro i dag," fortæller sosu-assistent Lotte Dupont.

Louise Mariehjemmet vil være fremtidens plejehjem for både beboere og personale. En treenighed af engagerede medarbejdere, spritnye bygninger og et nyt IP-baseret kommunikationssystem danner rammerne om en dagligdag, som mange ældre og ansatte i plejesektoren drømmer om.

“Det er også en klar fordel, at vi kan modtage og foretage både interne og eksterne telefonopkald på vores telefoner. Er man hos en beboer og har brug for hjælp, kan man ringe efter assistance uden at skulle forlade stuen. Det skaber tryghed for beboeren og sparer os for mange skridt. Det samme gælder, hvis der er opkald udefra. Før skulle man først lokaliseres og så hele vejen ned til personalerummet for at besvare opkaldet. Det gav en masse uro," siger Lotte Dupont.

Tildelt pleje

Louise Mariehjemmet har taget de første skridt til at indføre tildelt pleje. Foreløbig er beboerne på den enkelte gang tilknyttet bestemte grupper af medarbejdere, men på sigt skal hver medarbejder tildeles sin egen gruppe beboere. Dette understøttes også af det nye beboerkaldeanlæg via en logfunktion, Nurse Station Server (NSS ), som giver overblik over alle kald.

“Det er en meget vigtig funktion også set i et fremtidsperspektiv. Vores vigtigste opgave er at tilrettelægge arbejdsopgaver så optimalt som muligt, så der bliver maksimal tid til rådighed til beboerne. NSS skaber overblik over opgaver og tilgængelige personaleressourcer, og det sætter os i stand til virkelig at prioritere, hvor kaldene skal gå hen," siger Maria Hedin.

“Ascoms løsning lever til fulde op til vores forventninger. Vi havde forskellige løsninger i spil, men fik anbefalet Ascom af de rådgivende ingeniører, og det har vi bestemt ikke fortrudt. Telefonerne er robuste og nemme at arbejde med, og kvaliteten på samtalerne er helt i top. Vi udskiftede vores gamle telefoncentral i forbindelse med implementering af Ascom, og den nye central fra Innovaphone har givet et tydeligt kvalitetsløft," slutter Maria Hedin.

Nærmere oplysning

+45 70 20 38 83 | F +45 70 20 38 82

www.ascom.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.059