23948sdkhjf

Der skal meget mere fokus på den rette brug af hjælpemidler

Måden, de bruges på, er afgørende samt uddannelsesniveauet i forbindelse med brugen
Mange arbejdsmiljøprojekter har set dagens lys, og gode initiativer er sat igang i processen med det forbyggende arbejde i relation til muskel- og skelet sygdomme i social- og sundhedssektoren.

Men der er behov for meget mere fokus og uddannelse i, hvordan man bruger hjælpemidlet optimalt, fastslår marketing koordinator hos ArjoHuntleigh, Hanne Vendelbo.

En stor del af projekterne indeholder i en eller anden form brugen af hjælpemidler til personhåndtering. Det er veldokumenteret, hvilken forskel hjælpemidler kan gøre for plejepersonalet. Lifte, elektrisk elevérbare badebækkenstole, vaskerobotter, støvsuger robotter og fuld automatiske toiletter - listen er lang. Mange projekter har til formål at afprøve teknologien eller hjælpemidler i relevans og funktion. Der er rigtig mange projekter, som viser positive tendenser, og det er teknologi og hjælpemidler, som er kommet for at blive.

Store udfordringer

“Dette område har stor fokus, da de udfordringer, branchen møder i de kommende år, er store. Bl.a. det stigende antal ældre, knappe ressourcer, krav om effektiviseringer, færre unge i tilgang til branchen samtidig med, at en stor gruppe vil forlade erhvervet og gå på pension. Der bliver færre hænder til passe flere ældre. Derfor er det vigtigt, at hjælpemidlerne bruges optimalt," siger Hanne Vendelbo

ArjoHuntleigh har deltaget i projekter om brugen af hjælpemidler, som fjerner belastningen på plejepersonalet og samtidig giver en tidsbesparelse for personalet og en mere værdig oplevelse for plejemodtageren.

“Et element, som ikke har den samme bevågenhed i den forbindelse, er den kompetence, der er nødvendig, hvis der skal være succes med brugen af hjælpemidlet, og investeringen skal give afkast.

Hvilke hjælpemidler er de rette, og i hvilket antal skal de indføres. Forudsætningen for at træffe denne beslutning ligger i antal plejemodtagere, plejetyngden, pladsforhold, uddannelses niveauet og kulturerne. Institutionen skal gennemgås, før beslutningen kan træffes. Beslutningsgrundlaget er forudsætningen for de rette valg og dermed succes, påpeger Hanne Vendelbo.

Beslutningsgrundlag

ArjoHuntleigh arbejder med et institutions koncept samt værktøjer, der giver plejehjem det rette beslutningsgrundlag. Herved får man en anbefaling for anskaffelse af det rette niveau af hjælpemidler. Det betyder, at der ikke er hjælpemidler, som står ubenyttet og ikke giver det afkast, man kan forvente af dem.

“Ved valget af hjælpemidlet inddrages plejemodtageren sådan, at deres mobilitet bevares så længe som muligt. Alle personaler bliver uddannede og arbejder i en fælles forståelse for den kulturændring, der også er en forudsætning for succes. Det er altså ikke nok, at der er plads til hjælpemidler, og at hjælpemidlet er anskaffet. Kompetencen og kulturen er også en forudsætning for succes, hvis sygefraværet skal ned, arbejdsmiljøet skal forbedres og hjælpemidlet skal give afkast,“ fortsætter Hanne Vendelbo. Hun peger ligeledes på vigtigheden af ledelsesopbakning og -styring i interventionen samt det, at der er en positiv forbedring for plejepersonalet og plejemodtageren ved indførelsen af et hjælpemiddel som en forudsætning.

“Det er altså ikke en simpel proces, og den fortjener en stor opmærksomhed, hvis man vil have forudsætningerne for succes på plads.

Et eksempel er den elektrisk eleverbare hygiejnestol. Den har nogle funktioner, som personalet skal lære at betjene, så dens potentiale udnyttes i forbindelse med plejemodtagerens mobilitetsniveau. Det er med andre ord ikke nok at købe stolen, processen med at få det til at virke i helhed skal også i fokus," slutter Hanne Vendelbo.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08