Værktøj til at måle trivsel på arbejdspladsen
Trivselmeter: Arbejdsgivere og lønmodtagere har sammen udviklet et værktøj til at måle trivsel på arbejdspladserne
Og nu har de offentlige arbejdsgivere og lønmodtagerorganisationer sammen udviklet et værktøj, der kan bruges, når man skal foretage disse trivsels-målinger, som de kaldes. Værktøjet hedder "Trivselmeter" og kan gratis bruges af alle offentlige arbejdspladser. Det er frivilligt, om man vil bruge det, og der findes andre værktøjer til trivselsmålinger.
De øverste MED-udvalg skal aftale retningslinjer for, hvordan målingerne skal foregå, og målingerne skal koordineres med de lovpligtige arbejdspladsvurderinger.
FOA har været med til at udvikle "Trivselmeter" og anbefaler, at man bruger det på arbejdspladserne. Men inden man går i gang, er det vigtigt, at man aftaler, hvad man vil gøre, hvis det viser sig, at folk ikke trives. Og det er ikke godt nok, hvis målingen viser, at de ansatte kun gennemsnitligt trives. Man må have fokus på de områder, hvor folk ikke har det godt, oplyser forbundssekretær Jakob Bang.
Spørgeskema
Kernen i værktøjet er et standard-spørgeskema med 41 spørgsmål, som kan suppleres med spørgsmål, som den enkelte arbejdsplads selv føjer til.
"Trivselmeter" ligger på en hjemmeside, som særligt udvalgte administratorer får adgang til. Her kan de så oprette og bearbejde de målinger, der bliver sat i gang i deres kommune eller region.
Når en måling er vedtaget og sat i gang, får ansatte og ledere på de berørte arbejdspladser et password til hjemmesiden, så de kan besvare spørgeskemaet.
Hvis man bruger standard-skemaet og lægger svarene i en database på hjemmesiden, kan man sammenligne sig med andre arbejdspladser inden for ens fagområde.
Til "Trivselmeter" er der udarbejdet en omfattende materialepakke med guides og vejledninger.
Det præsenteres alt sammen nøjere på Personaleweb, som er en hjemmeside drevet af arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationerne på det kommunale og regionale område.