23948sdkhjf

Yngre skal hjælpe de ældre ind i den mobile æra

Kampagne: Giv bedstemor en ældrevenlig seniormobil
En kampagne vil have os til at donere den gamle mobil til Dansk Røde Kors i stedet for at give den til bedstemor. Hun skal i stedet have en ældrevenlig seniormobil, der er nem at bruge.

Initiativet er et samarbejde mellem Dansk Røde Kors, Telekæden og emporia Telecom og skal bl.a. skaffe penge til projekter som besøgsordninger og telefonkæder, der giver ældre større tryghed og en bedre social kontaktflade i hverdagen.

Ensomhed blandt ældre er et stadigt stigende problem i Danmark, hvor hver 10. ældre i dag dør alene. Derfor har Dansk Røde Kors i mange år haft bl.a. besøgsordninger og telefonkæder for ældre uden et stabilt socialt netværk, og som derfor føler sig sat uden for fællesskabet.

Hver uge får omkring 6.000 ensomme ældre besøg af en besøgsven fra Dansk Røde Kors:

“En besøgsven, der kommer forbi et par timer hver uge til en kop kaffe, eller en telefonkæde, der sikrer, at man bliver ringet op mindst én gang dagligt, gør en markant forskel og er med til at skabe tryghed og bedre livskvalitet for ensomme ældre", forklarer Steffen Møller Fjordside, sektionschef hos Dansk Røde Kors.

“Vores frivillige gør her et fantastisk stykke arbejde.

Samtidig er det afgørende, at de ældre ikke bliver hægtet af teknologien, og ældrevenlige mobiltelefoner ligger derfor helt i tråd med vores arbejde for at forbedre kommunikationen mellem de ældre og omverdenen," lyder det fra Dansk Røde Kors.

Bjørnetjeneste

Beregninger viser, at der ligger millioner af gamle mobiltelefoner gemt og glemt i skuffer og skabe rundt omkring i de danske hjem.

“Her har telefonerne ingen værdi, men for Dansk Røde Kors er de guld værd, da hver telefon, vi modtager, giver os helt op til 40 kroner, der kan bruges direkte i vores sociale arbejde", fortæller Ann-Christin Lystrup, der er Corporate Fundraiser hos Dansk Røde Kors.

Hertil kan Dansk Røde Kors lægge 100 kroner for hver emporia-mobil, der langes over disken doneret af emporia. Lars Jørler, der er dansk Country Manager for emporia Telecom, karakteriserer samarbejdet som et win/win projekt:

“Vores budskab er, at ældre også skal have muligheden for at være med på mobiltelefon-bølgen, så de ikke bliver unødigt isoleret fra kontakten med venner og familie.

Og mange børn og børnebørn er så venlige at forære deres aflagte mobiltelefoner til de ældre – men i virkeligheden er dette lidt en bjørnetjeneste, da deres aflagte mobiler er for avancerede til, at de ældre kan betjene dem.

Og det er det, denne kampagne også skal gøre opmærksom på i vores samarbejde med Dansk Røde Kors og Telekæden".

Fakta

Kampagnen kører i juni 2010.

Brugte mobiltelefoner afleveres i Telekædens butikker, og sendes herefter videre til Dansk Røde Kors.

emporia Telecom donerer 100 kroner til Dansk Røde Kors for hver ny emporia-mobil, der bliver solgt i kampagneperioden i Telekædens butikker. Telekædens butikker hjælper desuden ældre med at opsætte nyindkøbte emporia-mobiler, så de er klar til brug med det samme.

Andre ældrerelaterede initiativer foretaget af Dansk Røde Kors:

Gå-med-tjenesten, hvor ældre kan få ledsager, hvis de skal ud.

Aflastning for familier med demente familiemedlemmer.

Julefester arrangeret specielt for ældre.

Turtjenesten, hvor Hovedstadens Røde Kors arrangerer udflugter for ældre.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063